Bedrift
Farge

Sikkerhet

Ofte stilte spørsmål om sikkerhet

  • Sjekk at det er sikkerhetslås på nettbanksiden før du oppgir brukeridentitet og koder for pålogging.
  • Gratisprogrammer, skjermsparere og fildelingstjenester smitter ofte med virus eller annen ondsinnet programvare. Vær kritisk til nedlasting fra ukjente kilder.
  • Trykk alltid Logg ut når du er ferdig i nettbanken.

 Les mer om hvordan du sikrer din datamaskin på Norsis sine sider

  • Oppgi aldri brukeridentitet eller koder på henvendelser fra noen, verken på e-post, telefon eller direkte forespørsel.
  • Vær skeptisk til e-post som inneholder lenker.
  • Send aldri sensitiv informasjon med e-post.
  • Vi vil aldri be om at du oppgir opplysninger om kredtittkortnummer, PIN-koder, passord o.l. via e-post.

Mange programmer kan automatisk sjekke og installere oppdateringer. Andre gir beskjed om nye oppdateringer, eller sender varsel på e-post. Finnes ikke slike alternativer for programmer på din datamaskin bør du sjekke innom leverandørens nettside med jevne mellomrom.

Det finnes også programmer som kan hjelpe deg å holde din datamaskin oppdatert. Les mer om dette på nettvett.no

Windows:

Windows Update sørger for at du alltid har de seneste oppdateringene til operativsystemet inkludert feilrettinger og tetting av nyoppdagede sikkerhetshull.

Du kan starte Windows Update ved å trykke Start -> Alle Programmer -> Windows Update.

Du bør også sørge for at du mottar automatisk oppdateringer via Windows Update. Det kan du gjøre ved å velge innstillinger” i Windows Update.

Java, Adobe Reader og Adobe Flash:

De siste versjonene av både Java og Adobe sine programmer (som Adobe Reader og Adobe Flash) installerer et lite ”update” program på PCen, som regelmessig vil se etter oppdateringer til disse programmene.  Svar alltid Ja når disse programmene gir melding om at det er en ny versjon tilgjengelig, vil du laste ned?

Programmer som er installert, men som ikke brukes:

Dersom du har installert programmer på PC som du ikke lenger/aldri bruker, bør du avinstallere disse.  Det reduserer sikkerhetsrisikoen (og frigjør ressurser på datamaskinen til de programmene du faktisk bruker).

Ja, sikkerheten i mobilbanken er ivaretatt ved at det kreves både et passord (PIN-koden) og et system som gjør at dette passordet kun fungerer på den mobiltelefonen eller det nettbrettet du har aktivert. Knytningen mellom ditt kundeforhold, passordet (PIN-koden) og den mobiltelefonen eller det nettbrettet du har, blir sikret gjennom at du må logge inn i nettbanken med kodebrikke eller kodekort for å aktivere mobiltelefonen/nettbrettet.

Kommunikasjonen mellom mobiltelefonen og banken er sikret ved hjelp av kryptering (HTTPS). Dette er samme type kryptering som benyttes i nettbanken.

Husk at du må sperre mobilbanken for bruk dersom den blir mistet. Du kan selv sperre for mobiltelefon/nettbrettet du har aktivert nettbanken eller kontakte kundeservice.

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post