
svindel
«Den store røde knappen» beskytter deg mot ID-tyveri
Med svindelvarsler fra BankID og en egenutviklet rød-knapp-funksjon, stanser Sparebanken Norge nesten alle ID-tyverier. Dette har spart kundene for inntil 280 millioner kroner hittil i år.
Av:
Sparebanken Norge
,– Vi nærmer oss null tap i forbindelse med ID-tyveri. Kundene kan føle seg tryggere, mens de kriminelle får mindre å rutte med. Det er verdt å feire, sier Ragnhild Georgsen, leder for antihvitvask og økonomisk kriminalitet i Sparebanken Norge.
Stenger ned automatisk
Da BankID fikk på plass et nytt antisvindelsystem som varsler bankene om mulig ID-tyveri, kunne Sparebanken Norge automatisere måten de reagerer på.
– Utviklerne i banken laget “Den store røde knappen”, en automatisert funksjon som stenger ned BankID, alle kontoer og kort på sekundet, sier Ragnhild.
Det er helt essensielt at banken reagerer lynraskt, fortsetter svindeleksperten:
– Tidligere gjorde vi nedstengingen manuelt, stengte ned ett og ett kort og hver konto for seg. Det tok ikke mange minutter, men svindlerne rakk ofte å tappe kundenes konto for penger likevel.
– Helt enorm effekt
Så langt i 2025 har Sparebanken Norge og Stø, selskapet bak BankID, stanset tap på hele 280 millioner kroner på forsøk på ID-tyveri. Dette er penger som de berørte kundene hadde på konto og som svindlerne kunne forsynt seg av.
– Beløpene kunne godt ha blitt enda høyere fordi svindlerne ofte tar opp forbrukslån og kreditt etter å ha tømt bankkontoene. Effekten av det nye antisvindelsystemet i BankID i kombinasjon med vår egenutviklede løsning er helt enorm, forteller Ragnhild.
Les mer om hvordan du oppdager ID-tyveri
Kan bli kvitt det meste av svindelen

Øyvind Westby Brekke, leder i Stø, og Ragnhild Georgsen, r for antihvitvask og økonomisk kriminalitet i Sparebanken Norge.
Øyvind Westby Brekke, leder for Stø, er svært fornøyd med at Stø og Sparebanken Norge tar tak i et økende samfunnsproblem ved å investere i bedre systemer og samarbeid. Kombinasjonen av bankenes og Støs innsikt kan gjøre at vi blir kvitt det meste av svindelen, mener han.
Nå ønsker Stø at varslingssystemet skal tas i bruk av flere bransjer.
– Svindlerne er ikke opptatt av personvern eller siloer, og derfor bør vi kunne dele vår innsikt med flere enn bankene for å få til et vern mot stadig mer profesjonelle kriminelle, sier Øyvind.
Tror du at du har blitt svindlet? Ring oss på 915 05555 så fort som mulig!