
svindel
Slik avslører du svindel på Finn og Tise
Pleier du å kjøpe brukt? Dette er triksene som avslører svindel.
Sparebanken Norge opplever en betydelig økning i svindelforsøk mot kundene. Hittil i år har antall svindelforsøk økt med 25 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Heldigvis stopper vi det meste, men ser samtidig at svindlerne blir mer profesjonelle, mer kyniske og bruker mer av svindelutbyttet til å lure nye ofre. Svindel er et enormt samfunnsproblem, sier Ragnhild Georgsen, svindelekspert i Sparebanken Norge.
Falsk betaling og frakt
Svindelforsøk knyttet til netthandel øker også, og banken ser mange tilfeller der folk blir lurt på digitale bruktmarkedsplasser som Finn og Tise, ifølge Ragnhild.
– Hvis du skal kjøpe noe og blir bedt om å betale via en lenke du får tilsendt, bør varsellampene blinke. Svindlere forsøker ofte å bruke en annen betalingsmetode enn den som nettsiden legger opp til for å forsøke å lure til seg BankID og kortinformasjon, sier Ragnhild.
Dette er grunnen til at bruktmarkedsplassene anbefaler å bruke betalingsløsningene som de selv tilbyr, og som gir kjøperbeskyttelse, ifølge henne. Det samme gjelder for frakt.
– Svindlere kan prøve å få deg over på en nettside som ser ut som en ekte tjeneste, som Helthjem eller Fiks Ferdig, men som er laget for å stjele informasjon.
Et sikkert tegn
Andre sikre tegn på svindel er at selgeren ønsker å ta dialogen over i en annen kanal, fortsetter Ragnhild.
– Hvis noen ber deg om å gå ut av appen og heller snakke på Messenger, WhatsApp, SMS eller noe annet, så er det ofte for å unngå markedsplassens sikkerhetskontroller. Det er ingen grunn til at ikke samtalen kan tas i chatten som Finn og Tise har, så være obs på dette, sier svindeleksperten.
Seks ting som avslører falske nettbutikker
Når du er selgeren
– Hva hvis det er jeg som selger – hvordan oppdager jeg at den som ønsker å kjøpe varen min er svindler?
– Vær på vakt hvis kjøperen er raskt ute med å si at de har betalt, og gjerne også sender bilde av kvitteringen. Ikke la deg presse til å sende varen før du ser at pengene faktisk er på konto, sier Ragnhild.
Tror du at du har blitt svindlet? Ring oss på 915 05555 så fort som mulig!