Vi kan hjelpe deg med å kartlegge omfanget av saken. Vi kan også sperre kort og kontoer som har blitt utsatt for misbruk. Hvis BankID-informasjon er på avveie, kan vi kan vi sperre BankIDen din. Du kan også reklamere å ID-tyveriet og ukjente kontotransaksjoner.

Gode råd om ID-tyveri
Slik oppdager du ID-tyveri
Hva er ID-tyveri
ID-tyveri er når noen bruker en annen persons identifikasjonsbevis eller personlighetsopplysninger til å svindle. Som oftest er svindleren ute etter penger – for eksempel å kjøpe varer eller tjenester, åpne bankkonto eller søke om kredittkort og lån.
Svindlerne er ofte ute etter ett eller flere av disse: personnummer, pass, bankkort, kontonummer, førerkort, passord og PIN-koder.
3 råd til deg som har blitt utsatt for ID-tyveri
Har du mottatt regninger for produkter som du ikke har bestilt? Er det transaksjoner på kontoene dine som du ikke kjenner igjen? Eller har du fått brev om bekreftelse på kreditt eller kredittsjekk uten at du har gjort noe som gjør dette nødvendig? Dette er tegn på at du kan være rammet av ID-tyveri.
Mistenker du at noen har stjålet identiteten din, er det viktig at du handler så raskt som mulig.
Dette bør du gjøre:
Kontakt byråer som gjør kredittsjekker og be dem om å legge inn sperre på kredittvurdering av deg. Da blir det vanskeligere å ta opp lån og kjøpe varer og tjenester i ditt navn.
Du finner en oversikt over kredittopplysningsbyråer på nettvett.no
Det er viktig at du anmelder forholdet til lokalt politi så fort som mulig. Politiet anbefaler å ringe og forklare hva som har hendt, og avtale tid for når du kan møte opp og anmelde saken.
På politiet.no finner du kontaktinformasjon til politiet der du bor
Personlig rådgiver