Bedrift
Farge
Ungdomskort

Ungdomskort

Ungdomskortet er perfekt for deg mellom 13 og 17 år.  Kortet kan brukes til netthandel, betaling i butikk og kontantuttak.

  • Kortet er gratis
  • Kan brukes til å handle på nett og i apper
  • Du kan betale kontaktløst.

Med eller uten legitimasjon

Mange ungdommer har behov for legitimasjon, for eksempel på bussen eller i butikken. Derfor kan du bestille ungdomskort med bilde. Det er bare å møte opp på ditt lokale kontor, der en av rådgiverne våre tar et bilde av deg og skanner signaturen til kortet. 

Sjekk saldo i mobilbank eller på SMS

Lurer du på hvor mye penger det er igjen på kortet? Last ned bankappen på mobilen din, slik at det er enkelt å sjekke saldoen selv. Du kan også få saldo på SMS - helt gratis.

Kontaktløst med kort eller klokke

Kontaktløs betaling betyr at du slipper å sveipe eller sette inn kortet når du betaler, du bare legger kortet inntil terminalen. Er beløpet under 500 kr, trenger du ikke å taste inn PIN-koden heller. Kjapt og enkelt! 

Kortet støtter også betaling med Garmin og FitBit-klokker. Ved å legge kortet inn i klokken din, kan du betale i butikken uten å ha med deg kortet - bare legg klokken på terminalen! Slik kommer du i gang med klokkebetaling.

Legg kortet i Vipps

Fra du fyller 15 år, kan du bruke Vipps på samme måte som de voksene. Det betyr at du kan sende og motta penger, helt uten foreldrekontroll. For å få egen Vipps-konto må du ha BankID, og da er det flaks at vi tilbyr BankID allerede fra 13 år. Med den nye BankID-appen har det også blitt mye enklere å komme i gang. Slik får du BankID.

Ta ut og sett inn penger i dagligvarebutikker

Fra 2020 kan du både sette inn og ta ut penger i flere dagligvarebutikker. I første omgang finner du tjenesten hos Meny, Kiwi, Spar og Joker, men flere butikker vil komme etter.  Se etter det lilla klistremerket merket “Kontanttjenester i butikk”

Få oversikt over forbruket i Min økonomi

Hvor i alle dager tok pengene veien? I appen og i nettbanken finner du Min økonomi, en smart tjeneste som viser hvor pengene blir brukt. Her er forbruket er fordelt i kategorier, slik at dere enkelt kan se hvor pengetyvene ligger.

Mistet eller frastjålet kort?

Så snart dere oppdager at kortet er borte, bør det sperres. Det gjør dere enkelt selv i appen eller mobilbanken. Deretter kan dere erstatte kortet og få tilsendt et nytt i posten. Vanligvis tar det noen dager, men om du for eksempel er i utlandet og trenger et nytt kort med det samme, kan du få hjelp av kundeservice. Ring oss på (+47) 915 05555 hele døgnet for nødassistanse.

Få oversikt og ha kontroll

Smarte foreldre!

Nettbank for unge

Kortvettreglene

Ofte stilte spørsmål om ungdomskort

Ja, du velger selv om kortet skal være med eller uten legitimasjon. Kort uten legitimasjon kan bestilles av foreldre under Min familie i mobil- og nettbanken. Ønsker du legitimasjon, må du komme innom et av våre kontorer med pass sammen med en av vergene dine.

Så lenge du ikke handler for mer enn 500 kroner trenger du ikke taste inn kode. For at løsningen skal være sikker nok, er det likevel lagt inn en regel som gjør at du må taste koden ved noen anledninger.

Slik vil du spare tid hver gang du skal handle småting. Samtidig er sikkerheten ivaretatt ved at ingen kan misbruke kortet på store beløp dersom kortet havner i hendene på uvedkommende.

Noen nettbutikker tillater ikke handel med personer under 18 år. Hovedforklaringen til dette er at lover og regler gjør det enklere for nettbutikkene å handle med myndige personer. Dette har altså dessverre ikke noe å gjøre med verken kort eller bank.

Dersom du har fått feilmelding på grunn av kortet, eller vet at du skulle kunne betale med kortet i nettbutikken men likevel ikke får betalt: Kontakt Kundeservice på mail, telefon eller chat.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring eller chat

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor