Farge
Par i sofa med iPad - netthandel
Netthandel blir stadig mer populært. Vær oppmerksom på nye metoder for nettsvindel.

Tre tips for en tryggere netthandel

Svindlerne blir stadig smartere og forsøker nye metoder for nettsvindel. Her er tre ting du bør være oppmerksom på når du handler på nettet.
Bergen - Av: Sparebanken Vest

1) Ikke gå i abonnementsfellen

Forbrukertilsynet advarer spesielt mot at det dukker opp falske nettbutikker og abonnenttjenester forkledd som premier. De har lagt merke til at mange aktører lokker med «prøvepakker» eller «introduksjonstilbud» som egentlig er et abonnement. Loven sier at opplysningene skal komme tydelig frem når du bestiller, men som forbruker kan det være lurt å ta en ekstra kikk. 

Visste du at 60 prosent har et abonnement de har glemt eller sjelden bruker?

Tjenesten Mine abonnement gir deg oversikt over dine faste trekk og lar deg også si opp de abonnementene du ikke ønsker. Du kan avslutte abonnementet direkte i appen eller i nettbanken. Enklere blir det ikke!

Tips: Mange kunder foretrekker å bruke kredittkort når de betaler for faste abonnement. Bruker du ditt Visa Gull kredittkort, får du oversikt over alle utgiftene du har til abonnement i Min økonomi. Tjenesten gjør det ekstra enkelt å få kontroll på alle kostnader. Når du bruker både kredittkort og bankkort fra oss, får du totaloversikt over forbruket ditt på ett sted.  

Mine abonnement 2

Mine abonnement: Du får oversikt og informasjon om hvilke abonnementer du abonnerer på og hvor mye du betaler. Tjenesten er tilgjengelig for kunder over 15 år.

2) Unngå useriøse nettbutikker og falske merkevarer 

En annonse i sosiale medier kan se proff ut, men det florerer av falske merkevarer som forsøker å lure deg. Du kan trene deg på å kjenne igjen falske nettbutikker. Dersom du er usikker, er det smart å se etter kontaktinformasjon til selskapet. Nettbutikker skal informere om en geografisk adresse, e-post og organisasjonsnummer. 

Du kan også ta en kikk på selve nettsiden. Hvis ordet «salg» står sammen med merkevarenavnet, som for eksempel raybansalg.net, bør varsellampene ringe. Se i tillegg etter hengelås-symbolet i adresselinjen. Er siden sikker, skal det stå et hengelås-ikon helt til venstre.

Før du bestiller er det lurt å google andres erfaringer, Trustpilot er en aktør som har spesialisert seg på anmeldelser, men du finner også mye informasjon på blogger eller i informasjonsforum.

Forbrukertilsynet har samlet en liste med useriøse nettbutikker. Dersom du har gått i fella, kan du ringe til oss, så sjekker vi om du har rett til å få refundert pengene. 

3) Vurder å bruke kredittkortet til netthandel 

Vi fraråder å handle på kreditt dersom du ikke har økonomi til det. Skal du bestille noe på nettet, er det imidlertid flere fordeler med å betale med kredittkortet ditt. 

Den største fordelen er at Finansavtaleloven gir deg ekstra beskyttelse når du bruker kredittkort. Dersom varene du har bestilt ikke dukker opp eller er ødelagt, sier loven at du kan rette krav mot kortutsteder. Det betyr at du kan ta reklamasjonssaker direkte med banken din, dersom butikken ikke ordner opp eller går konkurs. Dette gjelder ikke ved bruk av vanlig bankkort. 

Betaler du med kredittkortet, slipper du også at pengene forsvinner fra din egen konto. 

Vil du redusere eller øke kredittkortgrensen i kortet, kan du enkelt gjøre det her.

ID-tyveriforsikring inkludert

Dessverre ser vi at selv om du er forsiktig, kan du bli utsatt for ID-tyveri. Det kan skje dersom uvedkommende får tak i personopplysningene dine. Da er det greit å vite at du har du ID-tyveriforsikring i kredittkortet.

Du kan få juridisk hjelp inntil 100 000 kroner per identitetstyverihendelse. I tillegg kan du få assistanse på telefon 24 timer i døgnet for å begrense skadeomfanget. 
For at forsikringen skal gjelde, må du ha et aktivt kredittkort. Her kan du lese mer om dine reklamasjonsrettigheter med Visa.

Saken er inspirert av Forbrukertilsynets informasjonssider om netthandel. Du kan lese saken i sin helhet her

Les også bankens leder for informasjonssikkerhet sine 5 tips til hvordan du oppdager svindlere.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man-søn 07-23

Logg inn og chat

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor