Bedrift
Farge

Bestille depositumskonto i nettbank

Skal du leie ut bolig? Da kan du bestille depositumskonto for deg og din leietaker i nettbanken!

For deg som leier ut

Du kan bestille depositumskonto i nettbanken. Det er både enklere og billigere.

Begge parter må være kunde i Sparebanken Vest. Hvis du eller leietaker ikke er kunde ennå, må dere bli kunde i Sparebanken Vest først.

1. Fyll ut skjema i nettbanken for å åpne depositumskonto. Her må du også fylle inn informasjon om leietaker og leieforholdet.

2. Når du har sendt inn bestillingen, vil dere begge motta en SMS med lenke til signering av kontoavtale. Denne signeres elektronisk med BankID.

3. Etterpå får dere begge en bekreftelse på at kontoen er åpnet, og leietaker kan da betale inn depositumsbeløpet!

Utleier blir disponent – men ingen av partene disponerer beløpet på egenhånd. Gebyr for åpning av depositumskonto i nettbanken er 500 kroner. Husleieloven regulerer at huseier dekker gebyret.

For deg som skal leie bolig

Hvis du ikke er kunde i Sparebanken Vest, må du først bli kunde. Utleier kan åpne depositumskonto på vegne av dere i nettbanken.

1. Dere må begge signere på kontoavtalen. Du får en SMS fra banken med lenke til elektronisk signering med BankID.

2. Når du får bekreftelse på SMS fra banken at kontoavtalen er signert, så kan du sette inn depositumsbeløpet på denne kontoen fra din egen nettbank eller mobilbank.

PS! Så lenge leieforholdet varer kan ingen av partene disponere depositumsbeløpet. Når leieforholdet avsluttes og alt er ok, får du som er leietaker depositumsbeløpet sitt tilbake - med renter. En form for sparing rett og slett!

Noen utleiere kjenner ikke helt til reglene om depositum og kan be om at du setter inn penger på en privatkonto i deres navn. Sånn skal det ikke være. Rentene skal alltid tilfalle deg som leieboer. Bestemmelsene om depositumkonto reguleres av husleielovens § 3-5.

Åpne depositumskonto på kontor 

Dersom du ikke kan opprette depositumskonto i nettbanken, må utleier og leietaker møte opp i banken sammen med legitimasjon.

Dersom dere ikke er kunde, må dere ta med pass som legitimasjon. Dersom dere ikke har norsk pass, må dere ta med annen gyldig form for identifikasjonspapirer.

Kontakt banken enten på chat i nettbank og mobilbank, eller telefon 05555 dersom dere ikke kan møte samtidig.

05555 - bli ringt opp

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post