Privat
Farge

Regnskapsgodkjente betalinger

Om regnskapsgodkjente betalinger

Regnskapsgodkjente betalinger gjør det enkelt og sikkert å betale regninger rett fra regnskapssystemet. Kort fortalt fungerer det slik at når en betaling er godkjent i regnskapssystemet, så kan den sendes til bank for utbetaling uten at den må godkjennes på ny i banken. 

 

Endringer fra 1. april 2021

Fra 1. april 2021 innføres en ny løsning for regnskapsgodkjente betalinger. Den nye løsningen innebærer at det foretas en annen form for kontroll av innsendte betalingsoppdrag enn tidligere. De viktigste endringene er:

  • Den/de som godkjenner betalingen i regnskapssystemet må også ha godkjenningsrett på konto i nettbank bedrift.
  • Informasjon om godkjenner må følge med betalingen når den sendes fra regnskapssystemet til banken

Det vil fortsatt være mulig å sende inn betalinger som ikke er godkjent i tråd med ny løsning. Slike betalinger må da godkjennes manuelt i nettbank bedrift.

Under har vi samlet noen av de vanligste spørsmålene våre kunder har til regnskapsgodkjente betalinger.

Ofte stilte spørsmål

Du behøver følgende:

Nettbank bedrift. Har du ikke dette allerede, kan du bestille det her.
Et regnskapssystem som støtter ny løsning for regnskapsgodkjente betalinger
En avtale om å sende betalinger til banken fra regnskapssystemet (kalles en remitteringsavtale). En slik avtale finner du på denne siden.

Har du allerede inngått en remitteringsavtale, så vil denne fortsatt være gjeldende og du behøver ikke sende inn ny remitteringsavtale. Innsendte filer vil fra 1.april 2021 bli behandlet i tråd med endringene beskrevet over.

En rekke regnskapssystemer er allerede klare, og flere andre tilpasser nå sine systemer for å kunne tilby regnskapsgodkjente betalinger. Det anbefales å kontakte din programvareleverandør om du vil vite status for systemet du benytter.
Den som skal godkjenne utbetalingen i regnskapssystemet må ha godkjenningsrett på konto i nettbank bedrift. Hvis utbetalingen gjelder lønn, må personen også ha lønnsrettighet i nettbank bedrift.
Godkjennings-/lønnsrettigheter gis av administrator i nettbank bedrift. Administrator kan opprette brukere og gi tilganger fra menyvalget Administrasjon -> Brukere.
I slike fall må betalinger sendt fra regnskapet godkjennes i nettbank bedrift. 
Benytter du Nets direkte remittering ber vi deg også lese neste spørsmål for viktig informasjon.

Ja, endringene gjelder også for brukere av Nets direkte remittering. Fra 6. april 2021 vil du ikke lenger kunne benytte Nets direkte remittering dersom ditt regnskapssystem ikke er klargjort for ny løsning. Et alternativ kan da være å bestille integrert nettbank bedrift, som gir deg mulighet til å laste opp filer manuelt fra regnskapssystemet. 

Bestilling av integrert nettbank bedrift kan gjøres på to måter:

• Har du nettbank bedrift fra før og ønsker å oppgradere til integrert løsning, er det tilstrekkelig at du skriver til oss og ber om dette.

• Har du ikke nettbank bedrift fra før, bestiller du det raskt og enkelt fra denne siden. Opplys om at du ønsker integrert løsning i kommentarfeltet, så hjelper vi deg videre. 

 Husk å si opp Nets direkte remittering dersom du ikke lenger har bruk for den tjenesten. Ved oppsigelse ber vi om at det opplyses om kontonummer og dato tjenesten skal sies opp fra.
Regnskapsgodkjente betalinger er inkludert i prisen dersom du har nettbank bedrift, integrert løsning. Du finner oppdatert prisinformasjon i vår prisliste.
Myndighetene stiller krav til at bankene skal vite hvem som foretar transaksjoner på vegne av
våre kunder. Endringen utføres for at Sparebanken Vest skal kunne overholde dette kravet.
Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Ring 915 05555

Åpent man-fre 08-15:30

Ring oss

Besøk oss gjerne

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn din rådgiver

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post