Farge
Gruppe mennesker med hendene i været
Vinnerlaget: Hele divisjon for Innovasjon og Kundeopplevelse i Sparebanken Vest jubler for førsteplass i BearingPoints kåring av beste digitale produktopplevelse i Norge. Foto: Anne Lise Urdal.

Sparebanken Vest er best i Norge på digitale produktopplevelser

Det er med stor stolthet at vi gikk rett til topps i BearingPoints kåring av Norges beste digitale produktopplevelse.

– Dette er en lagseier, sier konserndirektør Bjørg Marit Eknes, som tok imot prisen idag.

– Denne prisen er et resultat av et strålende teamarbeid, dyktige medarbeidere, og grunntanken om at kundens behov alltid skal komme først, sier Bjørg Marit Eknes, konserndirektør for Innovasjon og Kundeopplevelse.

 

Konsulentselskapet BearingPoint står bak studien, Digitale ledere i Norge, som ble lansert i dag. Studien analyserer 75 ledende norske selskapers digitale modenhet ut fra et kundeperspektiv.

Best på nett og mobil

Konserndirektør Bjørg Marit Eknes tar i mot prisSparebanken Vest er med i studien for første gang, og presterer best i kategorien «Digital produktopplevelse». I følge BearingPoint scorer vi spesielt høyt på god funksjonalitet og design, og får ros for å ha en veldesignet nettbank og mobilbank som er logisk strukturert, enkel å navigere i, i tillegg til at vi tilbyr interaktivt og engasjerende innhold.

– Dette er en fantastisk anerkjennelse å få. Vi satte oss et ambisiøst mål for to år tilbake – vi skulle bli Vestlandets dyktigste og mest spennende utviklingsmiljø. Prisen viser at vi har gjort mye riktig, og at vi sannsynligvis har et av landets beste utviklingsmiljø, sier Eknes.

Ekstra gøy er det når vi slår anerkjente nasjonale selskaper som DNB, NRK, Telenor og Finn.no, poengterer hun.

Kraftfullt utviklingsmiljø

Sparebanken Vest har oppnådd betydelige gevinster gjennom å bygge opp et inhouse IT-miljø, noe som har vært nøkkelen til suksess, tror Bjørg Marit Eknes.

Banken har satset betydelig på kulturutvikling de siste årene, og blant annet gjort formidable endringer i måten vi arbeider med innovasjon og utvikling, fortsetter hun.

Utviklingsarbeidet er organisert i tverrfaglige team istedenfor prosjekter. Styringsgrupper er erstattet med standups og tavlemøter. Prosjektledere er byttet ut med produkteiere. I tillegg til et vesentlig antall IT-utviklere, har banken bygget opp et unikt miljø på brukeropplevelse og tjenestedesign.

– De tverrfaglige teamene har blitt ryggraden i det daglige arbeidet, med leveranser av nye kundevennlige tjenester, sier Eknes.

Kundene er med i utviklingen

Kundeorienteringen er helt essensiell i Sparebanken Vest – også i måten vi jobber med IT-utvikling.

– Alle utviklingsprosjekter har utgangspunkt i et reelt kundebehov som er fanget opp gjennom brukertesting eller andre steder. Et eksempel på det er tjenesten der du kan se ledig tid og avtale møte med rådgiver direkte på nettet. Her var kundene med helt fra starten, de har testet prototyper og gitt oss verdifulle tilbakemeldinger, sier hun.

Mobilbanken har i en årrekke vært rangert høyest av alle norske mobilbanker i App Store og Google Play. Det kommer stadig vekk nye innovative tjenester som Min Økonomi som automatisk kategoriserer forbruket. Snart kommer «Mine Abonnement» som lar kundene holde oversikt over abonnementene sine, og kansellere abonnementene de ikke ønsker lenger direkte fra nettbank og mobilbank.

75 selskaper har blitt vurdert i BearingPoints studie Digitale ledere i Norge. Her er listen over de ti beste selskapene innen kategorien «Digital produktopplevelse»:

  1. Sparebanken Vest
  2. DNB
  3. SpareBank 1 Østlandet
  4. NRK
  5. Telenor
  6. Finn.no
  7. Vinmonopolet
  8. SpareBank 1 SMN
  9. Apotek 1
  10. Danske Bank

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor