Farge
Anne-Grethe Øverås samen med tre av bankens digitale hoder.
Utviklerne Bjørn Ivar Toftevåg og Lasse Tangerås, UX-designer Cecilie Amundsen og Anne-Grethe Øverås, ansvarlig for kort og betling, har et klart mål for øye; lage Norges beste bankapp. (Fort: Brand Studio)

Digitale hoder gir deg en av Norges beste bankapper

Vi satser hardt på å utvikle gode digitale tjenester og i dag har vi rundt 150 dedikerete utviklere i staben. Et av de viktigste målene de har er lage Norges beste bankapp.
Av: Sparebanken Vest

 I 6. etasje i hovedbygget vårt på Nøstet i Bergen snakkes det både dansk, svensk og norsk om hverandre. Her er de digitale hodene samlet, og de er rekruttert både fra inn- og utland. 

– Vi forsøker alltid å ansette de beste folkene. Sakker vi akterut som bank i den digitale verden, blir det vanskelig å konkurrere med andre finansinstitusjoner, sier Anne-Grethe Øvreås, ansvarlig for kort og betalingstjenester i banken.

Last ned appen til AndroidLast ned appen til Apple iOS

Lytter til kundene

En av de digitale stjernene i sjette etasje, er Cecilie Amundsen. Hun er utdannet grafisk designer og UX-designer. Cecilie jobber med brukervennligheten til den nye utgaven av mobilbanken og har bare ett målfor øye: Lage den beste bankappen i landet.

– Er dere i mål med det?

– Vi scorer svært høyt når kundene gir oss tilbakemeldinger, blant annet på brukervennlighet, sier Amundsen og trekker frem den viktigste sparringspartneren: brukerne av appen.

–  Vi slutter aldri å lytte til kundene våre. De spiller en viktig rolle i utviklerteamet vårt. Og takket være tilbakemeldingene deres lanserer vi stadig flere og bedre tjenester i appen.

Og kundene er svært fornøyde skal vi tro tilbakemeldingene i App Store og Google Play. Her ligger det som regel fem av fem mulige stjerner når brukerne vurderer appen.

– De gangene vi ikke får toppscore, spør vi alltid hvordan vi kan bli bedre. Vi følger hele tiden med på tilbakemeldingene, sier Cecilie og legger til:

– Men vi er selvfølgelig veldig stolte over at vi år etter år ligger helt i toppen i antall fornøyde brukere.

Sikrere enn nettbanken

Fremdeles bruker rundt 75.000 kunder utelukkende den tradisjonelle nettbanken. Det kan være menge grunner til det, men Anne Grethe Øverås frykter at enkelte vegrer seg fordi de redd for sikkerheten i mobilbanken. I så tilfelle kan hun forsikre alle om at den faktisk er like sikker som nettbanken. 

– Ingen får tilgang til innholdet i appen, selv om du skulle miste telefonen. Du må jo uansett logge inn i appen, enten med fingeravtrykk eller kode på mobilen.

Anne Grethe tror også noen bruker nettbanken av gammel vane, og ikke ser fordelene med mobilbank. Men det er en kort og smertefri overgang, hvis man først tar steget, lover hun.

– Får vi kundene først over på mobil, blir de frelst. Veldig få slutter å bruke appen vår når de først er i gang, slår Øvreås fast.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man-søn 07-23

Logg inn og chat

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor