Designpris til Sparebanken Vest
- Vi er glade og stolte over å motta denne prisen. Det gleder oss videre at kontorkonseptet er blitt tatt godt i mot av både kunder og ansatte, og vi har fått mye uoppfordret skryt. Banken har fått en god start i Stavanger, og jeg tror konseptet som forsterker kundefokuset vårt har bidratt til den positive totalopplevelsen kundene har fått av oss, sier markedssjef Aina Tysse i Sparebanken Vest.
Juryen utaler at bank og forsikringstjenester oppfattes ofte som generiske, der bankene tilbyr stort sett identiske produkter på samme måte. Men her skiller altså Sparebanken Vest seg positivt ut ved et filialkonseptet ”… som gir et overbevisende offensivt uttrykk som skiller seg ut fra tradisjonelt konservative bankinteriører.”
Spennende og nytenkende
- Løsningen skaper et hyggelig miljø preget av overskudd og positivitet. Dette gjør at kunde og rådgiver kan møtes som likeverdige parter og at banken kommuniserer utad at møtet med kunden er spesielt viktig for den. Konseptet fremstår som en naturlig forlengelse av bankens grafiske designprogram med god, tydelig og konsekvent kommunikasjon. Interessant veksling mellom virkemidler – gjennomskinnelige materialer, oppdelte flater, grafiske omriss, det organiske mot det rigide. Den store formmessige variasjonen knyttes sammen gjennom begrenset fargebruk – hvit og rød som profilen for øvrig. Det er spennende og nytenkende at en bank så til de grader formidler sitt designkonsept ut til kundene, heter det i juryens uttalelse.
Personlig bank
Ønsket om å formidle at Sparebanken Vest er en bank som har et betydelig kundefokus er utgangspunktet for at Sparebanken Vest, med hovedkontor i Bergen, har utviklet et helt nytt kontorkonsept sammen med byrået GRID Design. Konseptet er nå implementert i bankens nye lokalkontor i Stavanger. Alle nye kontorer som etableres skal ha konseptet som utgangspunkt. Konseptet skal også innføres når eksisterende filialer pusses opp.
– Vi skulle etablere oss i Stavanger, der vi var en ganske ukjent aktør i markedet. Derfor ville vi skille oss ut fra konkurrentene ved å posisjonere oss på en tydelig og annerledes måte. Når kunden kommer inn i Sparebanken Vest skal han kjenne seg velkommen og i fokus for vår oppmerksomhet, sier Bjørn Tjensvold, regiondirektør for personmarked for Region Rogaland i Sparebanken Vest.
Inspirert av vestlandsnatur
Resultatet ble ganske ulikt den kjølige funksjonalismen som tradisjonelt forbindes med et banklokale. Designuttrykket låner trekk fra det private hjemmet for å skape ro og trygghet, samtidig som Vestlandets dramatiske natur har inspirert til sterke former og variert materialbruk.
- Målet har vært å skape et dynamisk og inspirerende rom der miljøet skal bidra til gode samtaler og konstruktive løsninger for våre kunder. Resultatet taler for seg. Både medarbeiderne og kundene føler seg hjemme i vårt Stavangerkontor, sier regiondirektør for bedriftsmarked for Region Rogaland, Njål Skår i Sparebanken Vest.