Bli kunde
nettsvindel

Økt svindelaktivitet

Slik avslører du svindlerne

Kjenner du til de viktigste tegnene ved svindel? Da er det enklere å forstå hva som er i ferd med å skje, før du blir lurt. Her er fem tips for å oppdage svindlerne.

–  Svindlerne blir smartere og finner stadig nye og mer avanserte metoder for å lure deg. De prøver seg ofte på områder som er ekstra viktig for folk flest, slik som strømmetjenester, mobiltjenester og bank, sier Arvid Eriksen, leder for informasjonssikkerhet i Sparebanken Vest. 

Økt svindelaktivitet 

I den siste tiden har vi sett at svindelaktiviteten mot kundene våre har økt, spesielt på SMS, e-post og telefon. Ofte skal avsenderen ha deg til å utføre noe – gjerne noe som oppleves kritisk, som for eksempel å sjekke en feil i nettbanken din, eller at du må godkjenne en forfalt regning. 

Men hvordan skal du klare å skille ut falske SMS, e-poster og telefonsamtaler i mylderet av henvendelser du får? Svindelmetodene trenger ikke være helt like for hver gang. Kjenner du til de viktigste tegnene ved svindel, er det likevel enklere forstå hva som er i ferd med å skje - før du blir lurt. 

Arvid har laget en oversikt med sine aller beste tips for å avsløre svindlerne: 

Har du blitt oppringt av noen som sier de ringer fra banken? 

– Aldri oppgi passord eller aktiveringskoder over telefon, da kan svindlerne logge inn eller aktivere din nettbank på sine enheter. Banken vil aldri be deg om å oppgi denne type opplysninger. 

Har du fått en SMS eller e-post med beskjed fra en kjent aktør om å trykke på en lenke?

–  Hold musepekeren over (uten å klikke). Da vil den ekte adressen vises. Kommer du direkte til en innloggingsside fra lenken anbefaler vi at du oppsøker hjemmesiden selv og deretter logger inn, og ikke via lenken i e-post. 

Mistenker du at en e-post du mottar er falsk? 

–  Sjekk avsenders e-postadresse, og at den er riktig stavet. Har den stavefeil eller andre rare formuleringer, er det mest sannsynlig svindel. 

Får du inntrykk av at det er noe som haster? 

–  Svindelforsøk kjennetegnes ofte ved at noen ber deg om å gjøre noe i en forrykende fart. for eksempel at kredittkortet eller BankID-en din er utløpt eller sperret. I de tilfellene er det ingen seriøse aktører som ber deg klikke på en lenke for å rydde opp. Får du en slik henvendelse, ta en pause, les gjennom en gang til og tenk gjennom de andre punktene over! 

Hva gjør du hvis uhellet først er ute og du har blitt lurt? 

–  Ring oss umiddelbart på telefon +47 915 05555 og fortell hva som har skjedd, sperr kortet ditt eller bytt eventuelle passord du har gitt fra deg. 

Maiken Johannesen

Publisert 7. jul. 2022

Personlig rådgiver

Kontakt oss

ringellerchat

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man - søn 07-23

radgiver

Snakk med oss

Hos oss kan du være trygg på at du får rådene og hjelpen du trenger.

FinnDittlokolkontor

Finn ditt lokalkontor

Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.