
STOPP. TENK. SJEKK.
Beskytt deg mot svindel i fusjonsperioden
I overgangen fra Sparebanken Vest til Sparebanken Norge er det ekstra viktig å være oppmerksom på svindlere som forsøker å lure deg. Her får du de viktigste rådene.
Av:
Marthe Berg-Olsen,Kommunikasjonsrådgiver
– Vi jobber kontinuerlig med å beskytte kundene våre mot svindel, spesielt nå som vi gjennomgår en fusjon. I en slik periode kan det være lett å bli usikker, men vi er her for å hjelpe deg, sier Ragnhild Georgsen, leder for antihvitvask og økonomisk kriminalitet.
Det viktigste å huske er dette:
- Du trenger ikke å foreta deg noe som helst i forbindelse med at vi blir Sparebanken Norge. Dine kontoer, kort og BankID vi fungere helt som før. Vi vil aldri be deg om å oppgi noe informasjon for å sperre eller spore midler, flytte penger til ny konto eller lignende.
- Vi vil aldri be deg om å oppgi sensitiv informasjon som BankID- og kortinformasjon, personlig passord og koder på telefon, SMS eller e-post.
- Aldri del BankID- og kortinformasjon eller bekreft med BankID etter instruks fra andre. BankID brukes aldri til å bekrefte identitet over telefon.
- Svindlere spiller på tidspress og frykt for å få deg til å foreta forhastede valg.
- Stopp. Tenk. Sjekk. Kontakt oss direkte hvis du er i tvil om en henvendelse er ekte.
Se opp for disse svindelmetodene
Svindlerne bruker mange ulike metoder i forsøk på å lure deg. Her er noen vanlige du bør være oppmerksom på:
- Phishing e-poster: Svindlere kan sende e-poster som ser ut som våre, men med endrede lenker. Sjekk alltid detaljer, som e-postadressen til avsender, hvis du er usikker. E-poster fra oss har avsender Sparebanken Norge og adresse utsending@spv.no inntil vi varsler om endringer.
- Svindel på telefon: Svindlere ringer og utgir seg for å være fra Sparebanken Vest eller Sparebanken Norge. De kan ofte bruke påskudd som at BankID må oppdateres, sparepengene må flyttes til en ny konto eller at det har skjedd en teknisk feil som gjør at du må logge på nettbanken eller godkjenne med BankID.
- Falske SMS om fusjonen med telefonnumre som ligner våre, med lenke til noe du må gjennomføre – som ofte haster i tillegg.
- Falske nettsider: Svindlere lager kopier av våre nettsider, som de forsøker å få deg til å logge inn på.
- Hjemmebesøk: Svindlere besøker kunder hjemme under påskudd av å hjelpe dem eller rekruttere nye kunder. Dette er noe vi aldri ville gjort.
Her finner du oss
– Inntil videre skal du som er kunde bruke spv.no som du pleier – for eksempel til å logge inn i nettbanken. På sikt får vi helt nye nettsider på sbnorge.no, sier Ragnhild.
Sparebanken Norge har samme telefonnummer som før, 915 05555, og du kan chatte med oss i den vanlige mobilbanken og nettbanken. Mobilbanken og nettbanken får ny logo og gradvis nytt utseende, ellers fungerer de som før.
Tror du at du har blitt svindlet? Da må du kontakte oss med en gang, så hjelper vi deg!