Hopp til hovedinnholdet

BankID på mobil slutter snart å fungere – last ned BankID-appen

1. september 2024 slutter BankID på mobil å fungere. Etter det må du bruke BankID-appen eller kodebrikke. Les om hvordan du aktiverer og bruker du appen her.

Flere funksjonaliteter ved BankID på mobil slutter å fungere allerede juni 2024. Du kan blant annet ikke logge inn i bedriftsappen til Sparebanken Vest med BankID på mobil, og du kan heller ikke handle i nettbutikker som bruker 3D Secure.


Mister du mobilen, bytter mobilabonnement eller SIM-kort, eller glemmer PIN-koden, vil du ikke lenger kunne bruke BankID på mobil. 


Slik kommer du i gang:

  • Last ned BankID-app for iPhone eller Android. Du må ha IOS 11 / Android 6 eller nyere versjon for å ta den i bruk.
  • Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere med kodebrikke, BankID på mobil eller med kodeord som du får tilsendt på SMS eller e-post.
  • Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID. Dette gjør du på Innstillinger på telefonen din.

BankID-appen brukes sammen med BankID-passordet på samme måte som du har brukt den gamle kodebrikken sammen med BankID-passordet. 


Snart ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk

Mange har begynt å bruke BankID-appen, og tilbakemeldingen fra dem er at den er veldig enkel å bruke. Og enklere skal den også bli.

Flere og flere apper har tatt i bruk innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk også. Mens du i dag bruker rundt 30 sekunder på en innlogging med BankID på mobil, skal den nye innloggingen med app kun ta ti sekunder.


Tre gode grunner til å laste ned BankID-appen i dag

  1. Du slipper å miste muligheten til å signere og logge inn med BankID hvis du bytter telefon eller SIM-kort
  2. Du trenger ikke kodebrikken i hverdagen – du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen
  3. Den gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hva du er i ferd med å gjøre

To tips før du går i gang

Du trenger BankID-passordet ditt når du skal aktivere BankID-appen. Har du glemt passordet, kan du bestille et nytt i nettbanken eller mobilbanken under Innstillinger. 

Det kan også være lurt å sjekke om du har en aktiv BankID før du går i gang. Hvis BankID-en din er utløpt, vil du nemlig få feilmelding når du prøver å aktivere appen. Gå til Innstillinger i nettbanken eller mobilbanken og følg instruksene der.


Spørsmål og svar om BankID på mobil