Hopp til hovedinnholdet
Kodebrikke

BankID

Vi hjelper deg med BankID

Er du en av dem som ikke er fortrolig med BankID, eller av ulike årsaker ikke kan bruke det? Det finnes heldigvis gode og sikre alternativer.

Av Marthe Berg-Olsen

Kommunikasjonsrådgiver

BankID har gjort bankhverdagen enklere og tryggere for veldig mange. Det gir sikker tilgang til nettbanken din og til offentlige instanser. Men det er likevel noen som ikke kan eller bør benytte seg av elektronisk identifikasjon.


– BankID er enkelt for dem som får det til, men det er det ikke alle som gjør. Hvis du ikke kan legitimere deg digitalt, ikke har maskinlesbart pass, eller ikke er fortrolig med å bruke det, skal du ikke ha BankID, sier banksjef Jan-Tore Smith.


Gode alternativer

En del utenlandske kunder får ikke tilgang til BankID fordi passet mangler elektronisk brikke som er lesbar i en skanner. Du må også ha norsk personnummer, det er ikke tilstrekkelig med et ID-nummer som du får utstedt hvis du skal være her en begrenset periode. Aldersgrensen for å bruke BankID er 15 år, og hvis du er under 18 må du ha samtykke fra foresatte. 

– For voksne kunder som ikke kvalifiserer til å få BankID, er MinID et alternativ for å få tilgang til en del offentlige digitale tjenester. Vi har også en egen innloggingsløsning til nettbanken uten BankID som består av brukernavn, passord og kodebrikke. Det fungerer på samme måte som BankID, men kan kun brukes til å logge inn i vår nettbank eller mobilbank, sier Jan-Tore.


Disposisjonsrett

Banksjef Jan Tore Smith i Sparebanken Vest hjelper kunde

Jan-Tore Smidt, banksjef for Bergenskontoret til Sparebanken Vest. Foto: Eivind Senneset.

Det er også noen godt voksne som opplever høy terskel for å ta i bruk elektroniske hjelpemidler. Er du ukomfortabel i den digitale verden, kan rådgiverne i Sparebanken Vest tilby opplæring.


Hvis vi er trygge på at du behersker teknologien, utsteder vi BankID til deg. Hvis det ikke lar seg gjøre, er heller ikke kodebrikke og passord noe alternativ, så da finner vi andre løsninger, forteller Jan-Tore.


– Vi anbefaler gjerne voksne, oppegående folk som ikke behersker elektronisk identifisering å la barn, barnebarn eller andre de er nær med og stoler på, disponere kontoen. Med disposisjonsrett kan disponenten logge inn i sin egen nettbank og betale regninger og utføre alle banktjenester derfra. Da kan vi også se hvem som har foretatt transaksjonene, sier han.


Personlig identifikasjon

Når du identifiserer deg elektronisk, må sikkerheten komme først. Det er noen som tror at de kan skaffe seg BankID og la andre bruke den på deres vegne, men det kan du ikke.


Det er faktisk ulovlig å overta noens identitet, og dersom BankID brukes av tredjeperson, er bankene forpliktet til å avslutte den.

– Det er viktig å huske at BankID er personlig. Den skal du aldri overlate til andre, uansett hvor mye du stoler på dem, sier Jan-Tore.


Les mer om hvorfor du ikke skal dele din BankID på bankID.no


– Vi hjelper deg

Du kan også bruke manuelle løsninger som brevgiro, der du signerer fakturaene og leverer dem i en postboks. Det er fortsatt noen som benytter det, men det er en utdøende tjeneste og ikke like raskt som digitale løsninger.


– Vi holder også kurs med ulike foreninger, der vi inviterer inn typisk eldre aldersgrupper, og vi kan sette opp en avtale for å hjelpe deg med å komme i gang med BankID. Vi ønsker at de aller fleste skal få nyte godt av fordelene ved å navigere i den digitale verden, det er både du og vi tjent med, sier Jan-Tore.


Fremtidsfullmakt

Vi anbefaler også godt voksne kunder å opprette en fremtidsfullmakt, legger han til. Fremtidsfullmakt er en fullmakt som gir en utvalgt person mulighet til å ivareta blant annet bankoppgaver for deg om du i fremtiden ikke lenger er i stand til det selv.


Du finner mer informasjon om hvordan du oppretter en fremtidsfullmakt på statsforvalteren.no