PÅ TOPP I BANKSTUDIE
Sparebanken Vest har landets mest fornøyde bedriftskunder
Kundene har talt: Sparebanken Vest har de mest fornøyde bedriftskundene i landet. – Dette gir oss pågangsmot til å levere enda bedre fremover, sier konserndirektør Margunn Minne.
Hvert år måler EPSI hvor fornøyd folk og bedrifter er med banken sin. Å ligge på topp i denne kåringen, er en utrolig flott anerkjennelse, ifølge Margunn Minne, konserndirektør for bedriftsmarked i Sparebanken Vest.
– Det er jo kundene våre som svarer på undersøkelsen, og det gjør oss ekstra takknemlige. Vi jobber hardt hver eneste dag for at kundene skal ha en suveren opplevelse hos oss, sier hun.
Rådgiverne er «på»
Hva sier bedriftskundene? Sparebanken Vest oppfattes som en pålitelig og enkel bank å forholde seg til, med et sterkt renommé. Det er særlig tre ting som blir trukket frem i bankstudien:
- Sparebanken Vests rådgivere er mest «på»
- Bedriftsappen og nettbanken er enkel å bruke og gir god oversikt
- Sparebanken Vest tar samfunnsansvar
– Hva vil det si å være «på»?
– Vi vet at de kundene som er mest fornøyd med oss, er de som opplever at vi tar initiativ. Dette gjøres ofte best av den enkelte rådgiver som sitter tett på kunden, kjenner bedriften og bransjen godt. Derfor opererer vi i stor grad med delegert ansvar og handlefrihet til rådgiverne, sier Njål Skår, regiondirektør for bedriftsmarked i Rogaland.
Bedriftsrådgiverne på Stavanger-kontoret til Sparebanken Vest jubler for topplassering i EPSIs bankstudie for 2024.
Bankkunder savner filialer
Bankstudien viser at bedriftskundene savner å kunne gå til en fysisk bankfilial. Det problemet har ikke Sparebanken Vest-kundene.
– Våre bedriftsrådgivere er plassert på kontorer på hele Vestlandet – fra Ålesund i nord, til Nærbø i sør. Vi besøker ofte kundene på hjemmebane og det er med på å bygge en sterk relasjon. Vi bor der de bor, sier Nils Mikal Emberland, leder for bedriftsmarked i Sunnhordland og Haugalandet.
Gjengen på bedriftsmarked i Haugesund.
Bli bedriftskunde i Sparebanken Vest? Ta kontakt med lokal rådgiver!
Ta beslutninger raskt
Bedrifter har ofte kompleks økonomi som gjør at bankbehovene er sammensatte, ifølge Marte Tennebø Rødset, rådgiver for bedriftsmarked i Ålesund:
– Det meste er langt fra quick fix, og det gjør at relasjonen mellom rådgiver og bedriften er så viktig. Tett oppfølging og muligheten til å ta beslutninger raskt, er helt essensielt for våre bedriftskunder.
Bedriftsrådgiverne i Ålesund er opptatt av tett oppfølging av kundene og raske beslutninger.
For å klare det, må man kjenne bransjen og markedet som den enkelte bedrift opererer i, fortsetter Rødset:
– Bare da kan vi bli den gode sparringspartneren som vi ønsker å være.
Har du testet bedriftsappen til Sparebanken Vest? Last den ned til din telefon!
– Må gjøre oss fortjent til tilliten
Dette er bedriftsrådgiverne ved Sparebanken Vests kontor i Førde
Sparebanken Vest lå på topp i 2022 også, men rykket ned et par hakk i 2023.
– Kundetilfredshet er ferskvare. Vi må hele tiden jobbe for å gjøre oss fortjent til den tilliten som kundene våre viser oss, sier Arild Sandvoll, regiondirektør for bedriftsmarked i Sogn og Fjordane.
Han legger til:
– Vi følger tett med på resultatene fra våre egne målinger på kundetilfredshet, bryter ned resultatene for å finne ut hva kundene forteller oss, og justerer vår atferd og tjenester deretter. Det kan være små knepp som er viktige, og det kan være større løft.
Snakk med en lokal rådgiver
Avtal møte med en rådgiver som kjenner næringslivet på Vestlandet. Sammen finner vi de beste løsningene for din bedrift.