fire gode råd
Bærekraftig bedriftsstrategi
I dag må bedrifter ha en tydelig bærekraftstrategi. Henger du ikke med, taper du konkurransekraft.
Trenden er tydelig: Store selskaper og offentlige virksomheter kjøper i økende grad bærekraftige produkter fra underleverandørene sine, og investorer og långivere tester i økende grad forretningsmodellene mot klimarisiko og samfunnsansvar.
– Bare i løpet av de seneste årene har vi sett stor endringsvilje blant våre bedriftskunder. Vi ser at bedrifter som legger vekt på bærekraft er bedre tilpasset fremtidens krav, sier bærekraftsansvarlig i Sparebanken Vest, Linn Gjesdal.
Rigget for fremtiden
De som allerede nå tar bærekraftarbeidet på alvor, vil stille sterkere i møte med fremtidens investorer, arbeidstakere og forbrukere. Fremtidens arbeidstakere ønsker å jobbe for bedrifter som bidrar til å løse vår tids utfordringer, samtidig som kjøpesterke forbrukere vil ha bærekraftige produkter som produseres i tråd med høye etiske standarder.
– I Sparebanken Vest har vi en bærekraftig kundestrategi. Vi ser etter bedrifter og kunder som er bevisst på sin egen risiko og er tidlig ute med å innføre og dokumentere løsninger som reduserer negative klimaavtrykk, sier Gjesdal.
Kom i gang
For å være konkurransedyktig i møte med andre sterke aktører, er det derfor viktig å komme i gang med bærekraftarbeidet. Så, hvordan inkluderer du bærekraft i bedriftsstrategien?
1. Dykk ned i egne klimaavtrykk
Tegn opp verdikjeden for bedriften din. Finn direkte og indirekte positive og negative påvirkninger. Kartlegg klima- og miljøpåvirkning i driften, i leverandørkjeden og hos forretningsforbindelser.
– Stadig flere børsnoterte og store selskaper setter klimamål gjennom hele verdikjeden, noe som vil påvirke hvem de kjøper varer og tjenester fra. Vi anbefaler alle bedrifter å gjøre det samme. Når du stiller miljøkrav til dine underleverandører, bidrar du til å øke bærekraften gjennom hele prosessen, forklarer Gjesdal.
Hvis du undersøker hvilke materialer som går inn i virksomheten din og hvilket avfall som går ut, og hvis du samtidig kartlegger energiforbruket og transportutslippene, har du allerede masse kunnskap om hva som kan forbedres.
2. Lag en bærekraftsstrategi
Når du forstår din egen risiko, kan du utarbeide en overordnet drifts- og utviklingsstrategi som gir en tydelig retning for bærekraftarbeidet. Husk å inkludere eiere, styret og ledelsen i prosessen.
– For å komme i gang med arbeidet, er det avgjørende at alle drar i samme retning. Derfor er det viktig å ha gode prosesser og regler for god risikostyring som dekker alle forhold i bedriften, sier Gjesdal.
3. Sett tydelige mål
Målene du skal jobbe mot bør være konkrete og målbare slik at du kan rapportere virkningen, og målene kan gjerne tallfestes. Kvalitative mål kan også brukes hvis de er lette å formidle og etterprøve.
– Sett ambisiøse, men realistiske mål. Husk at både små og store tiltak bidrar til å dra i riktig retning, sier Gjesdal.
4. Vær åpen og transparent
Bærekraftrapportering er viktig for å skape tillit og kvalitet. Vær derfor tidlig ute med å se etter løsninger som reduserer de negative avtrykkene dine. Arbeid åpent med konkrete løsninger.
– For finansinstitusjoner som Sparebanken Vest, er det viktig å se konkret rapportering av bærekraftsarbeid – men vi ønsker også endringsvilje og åpenhet rundt løsninger og arbeidet som legges ned, legger Gjesdal til.
Er bedriften din klar?
Vi støtter næringslivet på Vestlandet
Kontakt oss
Kundeservice bedrift
Telefonnummer 915 05555. Åpent mandag til fredag 08.00-15.30.
Personlig rådgiving
Avtal et møte med en av våre dyktige bedriftsrådgivere.
Finn ditt lokalkontor
Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.