Fornøyd kunde Erling Eltervåg i stuen i sin nye bolig.

Bankbytte fikk hele familien inn på boligmarkedet

- Jeg er veldig stolt av det banken min gjør

Da Sparebanken Vest stilte opp for barna, ble også Erling Eltervåg ny kunde i banken.

– Da min datter skulle ha sitt første boliglån for noen år siden, fikk vi nei fra banken vår. Jeg ble rett og slett litt sur etter avslaget. Hverken mitt lange kundeforhold, eller min datters helt greie økonomi, var nok for å hjelpe henne inn på boligmarkedet, sier Erling Eltervåg og legger til: 

– Det virket som de glemte å sjekke vårt trofaste kundeforhold og gode rulleblad. Det irriterte meg kraftig at vi ikke passet inn deres strenge vurderingsskjema etter så mange år som kunde. 

Et møte løste alt 

Erling jobber som selger og er vant til å løse floker for egne kunder. Derfor ringte han en gammel kjenning, banksjef Ommund Braut i Sparebanken Vest, for å få råd. 

– Jeg kjente Ommund litt fra før, og han ba meg stikke innom. Etter møtet vårt løste alt seg, forteller Erling som valgte å forlate sin gamle bank og bli kunde i Sparebanken Vest.  

På kort tid ble kundeforholdet positivt for så å si hele familien. 

– Jeg har fire barn. Tre av dem har fått hjelp av Sparebanken Vest til å komme seg inn på boligmarkedet. Selvfølgelig har jeg vært med og hjulpet som kausjonist, men banken har vært veldig fleksible og brukt skjønn der de kan for å få ting til. 


Relasjonsbanken 

Banksjef Ommund Braut husker godt den første samtalen med Erling i Sandnes sentrum.   

– Vi er en bank som selvfølgelig vurderer kundens økonomi før vi innvilger lån, men vi tar gjerne en prat for å danne oss et helhetlig bilde. Jo bedre vi kjenner kunden, jo større spillerom har vi når vi vurderer låneevnen, sier Braut som legger til: 

 – Når det gjelder Erling og familien, er det gode kundeforholdet vi har opparbeidet en trygghet både for oss og dem. Det handler ikke bare om å vurdere økonomi, men om å kjenne flere sider ved kunden. 

– Jeg har fire barn. Tre av dem har fått hjelp av Sparebanken Vest til å komme seg inn på boligmarkedet.
- Erling Eltervåg
Banksjef Ommund Braut og rådgiver Gerd Elisabeth Joa på kontoret i Sandnes
– Det handler ikke bare om å vurdere økonomi, men om å kjenne flere sider ved kunden, sier banksjef Ommund Braut. Her på kontoret med rådgiver Gerd Elisabeth Joa.

– Hva skiller dere fra andre banker? 

– Hva andre banker gjør, er vi ikke så opptatt av. Det jeg kan si på vegne av Sparebanken Vest, er at vi bryr oss om kundene. Det gjør vi gjennom god rådgivning, kundeutbytte og ved å gi tilbake til lokalsamfunnet. 

Erling er enig med banksjefens beskrivelse. 

 – Fleksibel og løsningsorientert. De tar i bruk den verktøykassen de har for å komme oss i møte. Vi blir ikke avvist i døren av et forhåndsutfylt skjema med strenge rammer, sier han og slår fast: 

– For meg er dette en relasjonsbank. Med årene har det også blitt et hyttelån og sparing i fond for meg. I tillegg er det fantastisk å være kunde i en bank som gir penger til lokale idrettslag, musikkorps og frivillige organisasjoner.  

Må ha det enkelt 

Erling har også en datter med Downs syndrom som han styrer økonomien for.   

– Da er det utrolig fint med en lekker og brukervennlig mobilbank. Jeg må ha det enkelt og oversiktlig, og det får jeg i appen til Sparebanken Vest. I tillegg har jeg til enhver tid full oversikt over min egen økonomi, sier han og slår fast: 

– Tilgangen til god kundeservice på chat og telefon er også helt nødvendig for en som knapt er innom et fysisk banklokale lenger. 

– Du kommer ikke til å bytte bank med det første? 


– Nei. Gode digitale tjenester, dyktige rådgivere og den gode relasjonen til meg som kunde og lokalsamfunnet er vanskelig å si nei til. For meg er Sparebanken Vest mer enn en bank. De gir tilbake. Jeg er litt stolt av det banken min gjør. 

Vi hjelper deg med boliglånet

Ingen lån er like, vi finner det som passer deg.

  • Søk og få svar innen tre timer
  • Vær trygg på at du får rådene du trenger
  • Snakk med oss på chat, telefon eller i kontor