Barnekort og Ungdomskort
Ofte stilte spørsmål om Barnekort og Ungdomskort
Foresatte bestiller Ungdomskort i app eller nettbanken sin under Innstillinger - Min familie. Når begge foreldrene dine har godkjent bestillingen ved å signere elektronisk blir kortet satt i bestilling. Du kan også bestille Ungdomskort kontor. Den ene foresatte må være med, så kan den andre fylle ut en fullmakt. Gyldig legitimasjon må tas med, også for den foresatte som eventuelt ikke er med. Husk å ta med passet ditt.
Kortet ditt bør være på den kontoen som du får inn penger på, og som du vanligvis bruker. For personer over 18 år vil dette være en brukskonto, og for de under 18 vil det være en barne- og ungdomskonto.
Det er smart å i tillegg ha en konto som du sparer på, og som ikke har kort. Da er det enklere å skille mellom det du kan bruke og det du skal spare, enn om du har alt på én konto.
Funksjon | Barnekort | Ungdomskort | Ungdomskort med legitimasjon | Bankkort (over 18 år) |
---|---|---|---|---|
Betale i butikker |
X
|
X
|
X |
X
|
Ta ut penger i minibank |
X
|
X
|
X |
X
|
Brukes i utlandet |
X*
|
X
|
X |
X
|
Dekningskontroll |
X
|
X
|
X | |
Netthandel |
X
|
X |
X
|
|
Kontaktløst |
X
|
X | X | |
Legitimasjon |
|
X | X |
X
|
Valgfritt kortmotiv |
X
|
X
|
* Kan brukes på steder merket «Visa Electron».
Så lenge du ikke handler for mer enn 500 kroner trenger du ikke taste inn kode. For at løsningen skal være sikker nok, er det likevel lagt inn en regel som gjør at du må taste koden ved noen anledninger.
Slik vil du spare tid hver gang du skal handle småting. Samtidig er sikkerheten ivaretatt ved at ingen kan misbruke kortet på store beløp dersom kortet havner i hendene på uvedkommende.
Noen nettbutikker tillater ikke handel med personer under 18 år. Hovedforklaringen til dette er at lover og regler gjør det enklere for nettbutikkene å handle med myndige personer. Dette har altså dessverre ikke noe å gjøre med verken kort eller bank.
Dersom du har fått feilmelding på grunn av kortet, eller vet at du skulle kunne betale med kortet i nettbutikken men likevel ikke får betalt: Kontakt Kundeservice på mail, telefon eller chat.