Bedrift
Farge

Netthandel

Ofte stilte spørsmål om netthandel

Det er viktig at du som kunde kontrollerer nøye den nettbutikken du handler med og den informasjonen som gis der. Det kan være lurt å benytte kredittkort ved handel på nett da dette ikke direkte belaster dine egne konti. Les mer om handel på nett på nettvett.no.

Det kan være lurt å benytte kredittkort ved handel på nett da dette ikke direkte belaster dine egne konti. Du vil i stedet få en faktura på innkjøpene dine. Betaler du innen forfallsdato påløper det ingen rente.
Får du ikke den varen du har kjøpt så erstatter kredittkortselskapet ditt tapet. Jamfør kredittkjøpsloven § 8.

Betaler du reisen din med kredittkortene Visa Gull eller Visa Business fra Sparebanken Vest, er reise- og avbestillingsforsikring inkludert.

Sikker netthandel er en løsning hvor du som bruker kan godkjenne den handel som skjer med ditt kort på nett, ved hjelp av BankID eller nettbankpålogging. Verified by Visa og MasterCard SecureCode er sikkerhetsløsninger innført av henholdsvis Visa og Mastercard for å beskytte forbruker og brukersted mot svindel og datatyveri.

BankAxess er en betalingstjeneste for bruk ved handel på nett uten kort. Med BankAxess kan du betale for varer og tjenester du handler på nettet gjennom at betalingen signeres med din BankID og betalingen trekkes direkte fra din konto.
Les mer om BankAxess her

PayPal er en betalingstjeneste der enkeltpersoner og bedrifter sender og mottar penger på nettet.  Tjenesten er ikke knyttet til Sparebanken Vest sine løsninger, men du kan overføre penger mellom en PayPal-konto og ditt kort.

PayPal markedsføres som en sikker betalingsløsning på nett. Her må du selv gjøre undersøkelser og forsikre deg om at den transaksjonen du ønsker å gjøre, er sikker nok for deg. Pass opp for falske PayPal-sider.

De kriminelle har flere metoder for å få fatt i sikkerhetsinformasjon fra kort. Kort kan kopieres, det kan være datainnbrudd hos leverandører som lagrer kortinformasjon, de kan ha lagret informasjon som er tastet inn når kortet er bruk på en datamaskin infisert av virus eller de kan ha lurt noen til å oppgi informasjon fra sine kort, for eksempel via en e-post.

Banker og kortselskaper har flere lag med sikkerhetskontroller som vil hindre misbruk av kortet i de aller fleste tilfeller selv om kortinformasjon er på avveie. Det er likevel svært viktig å få sperret et kort dersom du har mistanke om at informasjon fra kortet kan være kjent for uvedkommende.

Informasjon om hvordan du håndterer reklamasjonssaker finner du på denne siden.

Informasjon om hvordan du håndterer slike saker finner du på denne siden.

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post