Bedrift
Farge

Nettbank og betaling

Ofte stilte spørsmål om betaling

Ja. Utenlandsbetaling gjør du enklest, sikrest og billigst i nettbanken.

Gå til Betale velg Betale utland.

Ved betaling til utlandet er det ekstra viktig at de opplysningene du gir er korrekte.

Hvis du skal motta penger fra utlandet må du huske å oppgi rett IBAN og SWIFT/BIC til avsender.

» Her finner du IBAN-kalkulator

SWIFT-koden til Sparebanken Vest er SPAVNOBB.

Noen utenlandske banker krever i tillegg bankens postadresse ved overføring.

Adressen til Sparebanken Vest: Jonsvollsgaten 2, 5011 Bergen

 

BIC (Bank Indentifier Code) benyttes til å identifisere banker i SWIFT-systemet (Society for World wide Interbank Financial Telecommunication). BIC kalles også for SWIFT-kode og består av 8 eller 11 tegn og er obligatorisk ved betaling til en rekke land og alltid når IBAN benyttes.

Kun SWIFT/BIC til mottakers bank skal oppgis. Nettbanken finner automatisk SWIFT/BIC når du oppgir korrekt IBAN.

Sparebanken Vests SWIFT-kode er SPAVNOBB. Denne må oppgis til avsender når du skal motta penger fra utlandet.

For pengeoverførsler mellom land i EU/EØS og enkelte andre europeiske land, må avsender ha mottakers IBAN (International Bank Account Number). Hvis du ønsker å kontrollere om IBAN er riktig, eller vil finne ditt eget IBAN, kan du bruke IBAN-kalkulatoren vår.

Norsk IBAN består av 4 tegn pluss ditt eksisterende kontonummer i banken - til sammen 15 tegn. Eksempel: NO1136251234567. I papirformat er det vanlig å gruppere nummeret med et mellomrom mellom hvert fjerde tegn. Da blir det slik: NO11 3625 1234 567.

I tillegg til IBAN må mottakerbanken identifiseres med BIC/SWIFT. Bestemmelsen gjelder også for innenlandsbetalinger i EUR. Betalinger til EU/EØS som ikke kvalifiserer vil bli avvist.

Hensikten med IBAN er en enklere og mer effektiv betalingsformidling.

Hvis du skal motta penger fra utlandet må du huske å oppgi rett IBAN og SWIFT/BIC til avsender. 

SWIFT-koden til Sparebanken Vest er SPAVNOBB.
Noen utenlandske banker krever i tillegg bankens postadresse ved overføring. Adressen til Sparebanken Vest: Jonsvollsgaten 2, 5011 Bergen

Her finner du IBAN-kalkulator

Vær oppmerksom på at tidspunktene under ikke er absolutte.

Du gjør betalingen mellom kl. 00:25 og kl. 09:30
- pengene er på konto samme formiddag innen kl.12:00

Du gjør betalingen mellom kl. 09:30 og kl. 12:00
- pengene er på konto samme ettermiddag innen kl. 14:00

Du gjør betalingen mellom kl. 12:00 og kl. 13:50
- pengene er på konto samme kveld innen kl. 18:00

Du gjør betalingen mellom kl. 13:50 og kl. 00.25 neste bankdag
- pengene er på konto samme morgen innen kl. 08:00

Har begge konto i SPV kommer pengene inn på konto med en gang.

eFaktura er en elektronisk faktura som er ferdig utfylt med KID-, kontonummer og beløp. En eFaktura må godkjennes i nettbanken/Mobilbanken før betalingen gjennomføres på forfallsdato.

Du kan endre beløp, hvilken konto som skal belastes og forfallsdato på regningen, og du kan velge å bli varslet på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura i nettbank/Mobilbank.

  • Når du betaler en regning i nettbanken til en bedrift som tilbyr eFaktura, vil du bli spurt om du ønsker å opprette en eFaktura-avtale. Alt du behøver å gjøre er å godta forslaget som kommer opp.
  • Du kan også gå til menyvalget Betale og velg AvtaleGiro og eFaktura og deretter Søke eFakturatilbydere. Søk etter den aktuelle eFaktura-tilbyderen og velg Inngå avtale.

For å kunne inngå avtalen trenger du en eFakturareferanse, og denne finner du på din papirfaktura eller ved å kontakte eFaktura-tilbyder.

Gå til Betale og velg AvtaleGiro og eFaktura i nettbanken. Finn den aktuelle avtalen i listen, trykk på pilen og velg Slett.

AvtaleGiro er en tjeneste for automatisk betaling av faste regninger. Regningene betales direkte fra din konto på forfallsdato, og behøver ikke godkjenning i nettbank/mobilbank. Du blir varslet om betaling 7 dager før forfall, og du kan selv stoppe et AvtaleGiro-trekk i nettbank/mobilbank.

  • Når du betaler en regning i nettbanken til en bedrift som tilbyr AvtaleGiro, vil du bli spurt om du ønsker å opprette en AvtaleGiro-avtale. Alt du behøver å gjøre er å godta forslaget som kommer opp.
  • Du kan også, i nettbanken, gå til menyvalget Betale og velg AvtaleGiro og eFaktura. Gå videre til Forslag (til Avtalegiro og eFaktura-avtaler), finn det aktuelle Avtalegiro-forslaget og trykk på Detaljer/Inngå avtale.
Gå til Betale og velg AvtaleGiro og eFaktura i nettbanken. Finn den aktuelle avtalen i listen, utvid ved å trykke på pil-ikonet og velg Slett.

Du finner dine faste betalinger, som du selv har satt opp, under Faste oppdrag i menypunktet Betale i nettbanken.

AvtaleGiro og eFaktura finner du på samme menypunktet, Betale, under AvtaleGiro og eFaktura.

Har du mottatt en Giro utbetaling, kan du få pengene inn på din konto hos ditt nærmeste Sparebanken Vest-kontor. Tjenesten koster ingenting så lenge du har, og setter pengene inn på, konto i Sparebanken Vest. Våre kontorer betaler den ikke ut kontant.

Setter du dagen i dag som forfallsdato når du betaler i nettbanken, går pengene ut av konto med én gang. Du kan ikke gjøre endringer eller stoppe betalingen da.

Setter du en annen dato frem i tid, vil betalingen legge seg i forfallsmappen din. Her kan du stoppe eller endre den.

Da går du til Betale i menyen og velger Faste oppdrag når du er innlogget.

Her kan du velge mellom Fast betaling eller Fast overføring og hvilken frekvens de skal ha, for eksempel hver måned.

Forskjellen på de to er at Fast overføring går mellom dine egne kontoer i Sparebanken Vest.

Som regel er det én av to årsaker:

1. Dobbeltsjekk at du har tastet inn helt korrekt KID-nummer. De er ofte lange, så det kan fort skje at et siffer mangler, eller er feil.

2. Den du betaler regningen til har gitt deg feil KID-nummer. Dette kan vi dessverre ikke hjelpe deg med. Da må du kontakte den du betaler til.

Ring oss - 915 05555

Åpent man-søn 07-23.

Våre kontorer

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post