Bedrift
Farge
Ungt par betaler regninger i nettbanken.
Myndighetene har bedt alle norske banker om å oppdatere informasjonen om sine kunder.

Derfor stiller vi deg spørsmål om bruk av banken

Har du fått spørsmål om deg selv og bankvanene dine når du prøvde å logge deg inn i nettbanken eller appen? Lurer du på hvorfor? Her er forklaringen.

Alle norske banker er pålagt å følge prinsippet som kalles «Kjenn din kunde». Det betyr at vi alltid må ha korrekt og oppdatert informasjon om hvem du er og hvordan du bruker banken.

Vi trenger oppdatert informasjon om deg

Et av bankens viktigste samfunnsoppdrag er å forebygge og oppdage økonomisk kriminalitet. For å beskytte deg og alle kundene våre mot ID-tyveri og svindelforsøk, har du derfor blitt bedt om å oppdatere legitimasjonen din hos oss. I tillegg må vi stille deg noen spørsmål.

Hva spør vi deg om?

Hvitvaskingsloven stiller krav til at vi kjenner kundene våre og forstår hvordan de bruker banken. Derfor må vi blant annet spørre deg om:

  • hvilke produkter og tjenester du ønsker å bruke hos oss
  • om du er skattemessig bosatt utenfor Norge
  • forventninger til innbetalinger på konto
  • faste inntekter
  • investeringer
  • betalinger til utlandet.

Hva bruker vi opplysningene til?

Spørsmålene du får skal sikre at vi har korrekte og oppdaterte opplysninger om deg. Da er det enklere for oss å beskytte deg mot for eksempel nettsvindel.

I tillegg trenger vi opplysningene for å bistå norske og utenlandske skattemyndigheter med å:

  • bekjempe hvitvasking og terrorfinanisering
  • oppdage annen økonomisk kriminalitet
  • oppdage annen kriminell adferd

Takk for at du bidrar

Vi håper du har forståelse for at vi må stille deg disse spørsmålene. Ved å svare bidrar du til at vi kan forebygge og stoppe økonomisk kriminalitet. 

All informasjon vi mottar behandles selvsagt konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt og personvern. Opplysningene du gir vil ikke bli brukt til andre formål som for eksempel markedsføring.

Du kan lese mer på Finans Norge sine sider

Bedriftskunde?

Her finner du informasjon om løpende kundeoppfølging

Dette lurer mange på

Ja, vi er pålagt å stille spørsmål til alle kundene våre, fordi vi må kjenne kundene og deres bruk av banken. Spørsmålene kan oppfattes som uvanlige, men bidrar til et av bankens viktigste samfunnsoppdrag: Bekjempelse av hvitvasking og annen økonomisk kriminalitet. 

Plikten til å kjenne kundene er blant annet beskrevet her:
- Hvitvaskingsloven
Samfunnsansvar og ansvarlig forretningsdrift

 
Nei, alle banker i Norge og internasjonalt må følge hvitvaskingsloven, som stiller krav til gyldig legitimasjon og til å ha oppdatert informasjonen om sine kunder.
Alle kunder, både nye og gamle må legitimere seg og svare på spørsmål. Noen må oppdatere opplysningene sine, mens andre må oppgi dem for første gang.
Legitimasjonskravet er skjerpet både i Norge og internasjonalt. I tillegg til lovkravene, er en av bankens viktigste samfunnsoppdrag å forebygge og oppdage økonomisk kriminalitet. Med oppdatert legitimasjon er du bedre beskyttet mot ID-tyveri og svindelforsøk. Dette betyr ikke at vi mistenker kundene våre, men at det er lettere for oss å avdekke feil når vi har oppdatert data på våre kunder. 
 
Det er viktig at du svarer på spørsmålene, slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og korrekt. Dersom du ikke svarer, kan det føre til begrensninger i bruk av produkter og tjenester og i verste fall må vi avvikle kundeforholdet.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor