
Derfor stiller vi deg spørsmål om bruk av banken
Har du fått spørsmål om deg selv og bankvanene dine når du prøvde å logge deg inn i nettbanken eller appen? Lurer du på hvorfor? Her er forklaringen.
Alle norske banker er pålagt å følge prinsippet som kalles «Kjenn din kunde». Det betyr at vi alltid må ha korrekt og oppdatert informasjon om hvem du er og hvordan du bruker banken.
Vi trenger oppdatert informasjon om deg
Et av bankens viktigste samfunnsoppdrag er å forebygge og oppdage økonomisk kriminalitet. For å beskytte deg og alle kundene våre mot ID-tyveri og svindelforsøk, har du derfor blitt bedt om å oppdatere legitimasjonen din hos oss. I tillegg må vi stille deg noen spørsmål.
Hva spør vi deg om?
Hvitvaskingsloven stiller krav til at vi kjenner kundene våre og forstår hvordan de bruker banken. Derfor må vi blant annet spørre deg om:
- hvilke produkter og tjenester du ønsker å bruke hos oss
- om du er skattemessig bosatt utenfor Norge
- forventninger til innbetalinger på konto
- faste inntekter
- investeringer
- betalinger til utlandet.
Hva bruker vi opplysningene til?
Spørsmålene du får skal sikre at vi har korrekte og oppdaterte opplysninger om deg. Da er det enklere for oss å beskytte deg mot for eksempel nettsvindel.
I tillegg trenger vi opplysningene for å bistå norske og utenlandske skattemyndigheter med å:
- bekjempe hvitvasking og terrorfinanisering
- oppdage annen økonomisk kriminalitet
- oppdage annen kriminell adferd
Takk for at du bidrar
Vi håper du har forståelse for at vi må stille deg disse spørsmålene. Ved å svare bidrar du til at vi kan forebygge og stoppe økonomisk kriminalitet.
All informasjon vi mottar behandles selvsagt konfidensielt i henhold til bankens taushetsplikt og personvern. Opplysningene du gir vil ikke bli brukt til andre formål som for eksempel markedsføring.
Du kan lese mer på Finans Norge sine sider
Bedriftskunde?