Hopp til hovedinnholdet
Legitimering

Legitimering

Når du vil bli kunde hos oss er vi pålagt etter hvitvaskingsloven å innhente, kontrollere og registrere gyldig legitimasjon før vi kan etablere kundeforholdet.

Du kan enten bli kunde digitalt med BankID fra annen bank eller uten BankID på våre hjemmesider. Personer som har vært kunde i banken over lengre tid må også oppdatere legitimasjonen hos oss løpende.

Hvorfor innhenter vi legitimasjon fra våre kunder? 

Hvitvaskingsloven pålegger alle norske banker å innhente og kontrollere legitimasjonsdokument både ved etablering av kundeforhold og løpende for personer som har vært kunde i banken over lengre tid.


Sparebanken Vest er pålagt å innhente ny gyldig dokumentasjon når det er manglende eller utilstrekkelig informasjon i henhold til dagens lovverk.


Hva er gyldig legitimasjon?

Det er viktig at legitimasjonen er gyldig minimum tre måneder før utløpsdato når du fremviser den i et av våre kontor: 

  • Pass (nødpass godkjennes ikke). 
  • Norsk utlendingspass 
  • Norsk reisebevis for flyktninger 
  • Norsk nasjonalt ID kort
  • Nasjonalt ID-kort fra EØS-land
     

Hvilken legitimasjon kreves for å få BankID? 

Dersom du ønsker å bestille BankID hos oss kreves det blant annet at du besøker et av våre kontor med én av legitimasjonstypene som nevnt under. Det kreves også at du har norsk fødselsnummer og at legitimasjonsdokumentet har RFID brikke som kan leses i våre maskiner. Legitimasjonen må være gyldig minimum tre måneder før utløpsdato når du fremviser det i kontor. 

  • Pass (nødpass godkjennes ikke). 
  • Norsk utlendingspass 
  • Norsk reisebevis for flyktninger 
  • Norsk nasjonalt ID kort

Vi ønsker å minne om at selv om du oppfyller kravene ovenfor, kan vi ikke garantere at vi kan utstede BankID til deg.


I løpet av ditt kundeforhold vil du flere ganger bli bedt om å logge inn i nettbanken for å beholde din BankID avtale aktiv. Dersom din BankID utløper og du får beskjed om å legitimere deg i et av våre kontor, kreves det personlig oppmøte med en gyldig legitimasjon med lesbar RFID brikke som nevnt over. Årsaken til dette er at BankID regelverket er blitt skjerpet.


Besøk et av våre kontor med gyldig legitimasjon 

Du kan enkelt booke time på et av bankens kontor. Du kan velge hvilket kontor du ønsker å besøke og bestille time på et tidspunkt som passer deg.

Ofte stilte spørsmål om legitimering

Personlig rådgiver

Kontakt oss

ringellerchat

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man - søn 07-23

radgiver

Snakk med oss

Hos oss kan du være trygg på at du får rådene og hjelpen du trenger.

Avtal møte
FinnDittlokolkontor

Finn ditt lokalkontor

Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.

Finn ditt kontor