Bedrift
Farge

Kort og PIN

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om kort og kortbruk.

Ofte stilte spørsmål om kort

Det gjør du i nettbanken eller i mobilbanken. Gå til menyvalget Kort og velg Aktiver kort.

  • Dersom kortet ditt er helt nytt, må du aktivere det i nettbanken før bruk.
  • Sjekk regionsperre, om det er dekning på kortet og om du benytter riktig PIN-kode.
  • Du kan endre regionsperren og hente pin både i nettbanken og mobilbanken.
Gå til menyvalget Kort og velg Hent PIN. Du kan også hente PIN både i nett- og mobilbanken.
CVV2/CVC2-koden er de tre siste sifrene du finner i signaturfeltet på baksiden av kortet ditt.
Funksjon Visa Electron 7-17 Visa Smart/Ung Visa Classic
Betale i butikker
X
X
X
Ta ut penger i minibank
X
X
X
Brukes i utlandet
X*
X
X
Dekningskontroll
X
X
X
Netthandel  
X
X
Kontaktløst  
X
X**
Legitimasjon
X
 
X
Valgfritt kortmotiv
X
 
X

* Kan brukes på steder merket «Visa Electron».
** Gjelder nye Visa-kort fra 23. mars 2017

Regionsperre er en sperre du setter på kortet som gjør at det ikke kan benyttes i utvalgte deler av verden. Regionsperren skal hindre at kortet ditt blir misbrukt. Skal du bruke kortet utenlands må du åpne regionsperren. Dette gjør du enkelt enten i nettbanken eller mobilbanken. Regionsperre gjelder ikke for netthandel, kun ved fysisk handel med kortet, for eksempel i butikker.

Både i nettbank og mobilbank kan du enten bestille et nytt kort, eller et erstatningskort for et kort du allerede har.

Jeg har Visa-bankkort ...

Er kortet slitt, ødelagt eller forsvunnet? Bestill et erstatningskort for bankkortet ditt i nettbank eller mobilbank. Velg «erstatningskort»-lenken på det aktuelle kortet du vil erstatte.

Jeg har ikke Visa-bankkort fra før av ...

Du kan bestille et nytt bankkort uten legitimasjon i nettbank og mobilbank.

Gå til menyvalget Kort og velg Regionsperre på det aktuelle kortet. Du kan også endre regionsperren både i nett- og mobilbanken. Eventuelt kan du ta kontakt på (+47) 915 05555.

Kortet vil bli avvist. Du kan bli varslet via SMS når du setter opp regionsperre i nettbank eller mobilbank.

OBS! Regionsperre gjelder ikke for netthandel, kun ved fysisk handel med kortet, for eksempel i butikker.

Sperr kortet i nettbank eller mobilbank umiddelbart under "Kort". Dersom du ikke kan logge inn, ring (+47) 915 05555. Trenger du å reklamere? Se her for mer informasjon.

Beløpsgrenser Visa Electron/Visa Smart
Visa Classic   Visa Gull
Norge
Varekjøp
Disponibel saldo
Minibank
NOK 9900 per 7 dager
 NOK 9900 per 1 dag  NOK 15 000 per 1 dag
Utland
Varekjøp
Disponibel saldo
Minibank
NOK 15.000 per 4 dager
 NOK 9900 per 7 dager

Ja, det går fint å ha flere kort. Et eksempel er å ha to kort på en felles handlekonto med partneren din.

Vi mener at dette kortet er minst like sikkert: Når du ikke taster koden like ofte som på vanlige kort vil det også være færre sjanser for f.eks lommetyver å observere koden før de stjeler kortet.

Er sluttsummen under 200 kroner så trenger du ikke taste PIN-koden - raskt og enkelt! Men som en ekstra sikkerhet vil vi noen ganger be deg taste inn koden.

Kortet har en antenne som ikke trenger fysisk kontakt med betalingsterminalen for å virke. Alt du trenger å gjøre er å holde lommeboken inntil terminalen til du hører et signal for at betalingen er ok.

For at løsningen skal være sikker nok er det lagt inn en regel som forteller kortet at du må taste kode ved noen anledninger:

  • Dersom kjøpet er over 200 kroner.
  • Ved kjøp under 200 kroner vil vi som en ekstra sikkerhet noen ganger be deg taste inn koden.

På denne måten vil en spare tid hver gang en skal handle småting, samtidig som at sikkerheten er ivaretatt ved at ingen kan misbruke kortet på store beløp dersom kortet havner i hendene på uvedkommende.

Debetkort er knyttet til en (bruks-)konto, slik at en bruker av egne penger når en benytter kortet. Kredittkort har ikke en konto, men en finansieringsramme, slik at en i praksis låner pengene av banken når en benytter kortet, så får en faktura i etterkant for å betale ned lånet.

Dersom du allerede er kunde kan du bestille via Kundeservice på tlf 915 05555, eller via chat i nett- eller mobilbank. Dersom du ikke er kunde fra før, les «Hvordan går jeg frem for å opprette et kundeforhold?»

Dersom du er under 18 år, les «Hvordan går jeg frem for å få Visa Smart Ung».

Skal du sperre kortet ditt har du to måter å gjøre det på:

Det aller raskeste og enkleste er å sperre kortet ditt selv i nettbank eller mobilbank. 

Har du ikke tilgang til nett- eller mobilbank? Du kan også ringe oss på tlf. (+47) 915 05555 (døgnåpen).

Trenger du å reklamere/klage på korttransaksjoner? Les mer her.

Beløpsgrenser Visa Electron 7-17 og Visa Smart Ung
Norge
Varekjøp
NOK 7000 per 4 dager
Minibank
NOK 1000 per 7 dager
Utland
Varekjøp
NOK 7000 per 4 dager
Minibank
NOK 7000 per 7 dager

Ring oss - 915 05555

Åpent man-søn 07-23.

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post