Kort og PIN
Her finner du svar på ofte stilte spørsmål om kort og kortbruk.
Ofte stilte spørsmål om kort
Funksjon | Visa Electron 7-17 | Visa Smart/Ung | Visa Classic |
---|---|---|---|
Betale i butikker |
X
|
X
|
X
|
Ta ut penger i minibank |
X
|
X
|
X
|
Brukes i utlandet |
X*
|
X
|
X
|
Dekningskontroll |
X
|
X
|
X
|
Netthandel |
X
|
X
|
|
Kontaktløst |
X
|
X** | |
Legitimasjon |
X
|
X
|
|
Valgfritt kortmotiv |
X
|
X
|
* Kan brukes på steder merket «Visa Electron».
** Gjelder nye Visa-kort fra 23. mars 2017
Regionsperre er en sperre du setter på kortet som gjør at det ikke kan benyttes i utvalgte deler av verden. Regionsperren skal hindre at kortet ditt blir misbrukt. Skal du bruke kortet utenlands må du åpne regionsperren. Dette gjør du enkelt enten i nettbanken eller mobilbanken. Regionsperre gjelder ikke for netthandel, kun ved fysisk handel med kortet, for eksempel i butikker.
Både i nettbank og mobilbank kan du enten bestille et nytt kort, eller et erstatningskort for et kort du allerede har.
Jeg har Visa-bankkort ...
Er kortet slitt, ødelagt eller forsvunnet? Bestill et erstatningskort for bankkortet ditt i nettbank eller mobilbank. Velg «erstatningskort»-lenken på det aktuelle kortet du vil erstatte.
Jeg har ikke Visa-bankkort fra før av ...
Du kan bestille et nytt bankkort uten legitimasjon i nettbank og mobilbank.
Sperr kortet i nettbank eller mobilbank umiddelbart under "Kort". Dersom du ikke kan logge inn, ring (+47) 915 05555. Trenger du å reklamere? Se her for mer informasjon.
Vi mener at dette kortet er minst like sikkert: Når du ikke taster koden like ofte som på vanlige kort vil det også være færre sjanser for f.eks lommetyver å observere koden før de stjeler kortet.
Er sluttsummen under 200 kroner så trenger du ikke taste PIN-koden - raskt og enkelt! Men som en ekstra sikkerhet vil vi noen ganger be deg taste inn koden.
For at løsningen skal være sikker nok er det lagt inn en regel som forteller kortet at du må taste kode ved noen anledninger:
- Dersom kjøpet er over 200 kroner.
- Ved kjøp under 200 kroner vil vi som en ekstra sikkerhet noen ganger be deg taste inn koden.
På denne måten vil en spare tid hver gang en skal handle småting, samtidig som at sikkerheten er ivaretatt ved at ingen kan misbruke kortet på store beløp dersom kortet havner i hendene på uvedkommende.
Dersom du allerede er kunde kan du bestille kort i nett- eller mobilbanken. Dersom du ikke er kunde fra før, kan du opprette et kundeforhold her
Dersom du er under 18 år, les «Hvordan går jeg frem for å få Visa Smart Ung».
Skal du sperre kortet ditt har du to måter å gjøre det på:
Det aller raskeste og enkleste er å sperre kortet ditt selv i nettbank eller mobilbank.
Har du ikke tilgang til nett- eller mobilbank? Du kan også ringe oss på tlf. (+47) 915 05555 (døgnåpen).
Trenger du å reklamere/klage på korttransaksjoner? Les mer her.