Hopp til hovedinnholdet
natur

Know Your Customer

Kjenn din kunde-prinsippet 

Har du fått spørsmål om deg selv og hvordan du bruker banken når du prøver å logge deg inn i nettbanken eller mobilbanken, eller har du fått brev om dette? Her er forklaringen på hvorfor. 

Sparebanken Vest er i likhet med alle andre banker, pålagt å følge det som kalles «Kjenn din kunde – prinsippet (KYC – Know Your Customer)». Dette skal sikre at vi som bank har god kunnskap om våre kunder og at tjenestene vi tilbyr brukes til det de er tiltenkt. Vi er derfor nødt til å innhente informasjon fra deg som sier noe om hvem du er og hvordan du bruker banken. Formålet er å forebygge og avdekke hvitvasking og terrorfinansiering. I tillegg gjør det oss i stand til å bedre ivareta deg som kunde.


Hva spør vi deg om?

Som bank er vi pliktig til å ha oppdaterte opplysninger om deg til enhver tid. Vi vil derfor kunne stille deg disse spørsmålene flere ganger i løpet av ditt kundeforhold. 

Vi stiller blant annet spørsmål om: 

  • Hvilke produkter og tjenester forventer du å bruke  
  • Faste og andre innbetalinger på konto  
  • Betaling til eller fra utlandet 
  • Om du er skattemessig bosatt utenfor Norge 
  • Investeringer 
  • Om du er en politisk eksponert person (PEP)


Hvordan kan jeg oppdatere min kundeinformasjon? 

Det tar mellom 2-5 minutter å svare og du kan velge mellom to ulike alternativer for å oppdatere din kundeinformasjon: 


  1. Nettbank og mobilbank
    Du kan enkelt oppdatere din kundeinformasjon ved å velge «profil» og «kundeinformasjon» i nettbank eller mobilbank. I enkelte tilfeller vil du også komme rett til spørreskjema når du logger inn i nettbank eller mobilbank. 
  2. Nettside
    Dersom du ikke har nettbankavtale hos oss, men har BankID, kan du besvare spørsmålene på denne nettsiden: www2.spv.no/ahv/app/kontroll. Når du logger inn her, kommer du rett til spørreskjemaet og sender inn digitalt.
  3. Skjema per post 
    Dersom du ikke har nettbankavtale eller BankID, kan du hente skjema her.

    Skjemaet må fylles ut og signeres før det sendes per post til: Sparebanken Vest, DB Fag & Vedlikehold, Postboks 7999, 5020 Bergen. 

Know Your Customer

Ofte stilte spørsmål

Personlig rådgiver

Kontakt oss

ringellerchat

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man - søn 07-23

radgiver

Snakk med oss

Hos oss kan du være trygg på at du får rådene og hjelpen du trenger.

Avtal møte
FinnDittlokolkontor

Finn ditt lokalkontor

Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.

Finn ditt kontor