Hopp til hovedinnholdet

Avdødes betalinger

Banken har egne rutiner for hva som skjer med betalinger, lån, forsikring og  fond/aksjer ved dødsfall. 

Betalinger

  • Avtalegiro, e-fakturaer og andre faste oppdrag blir stoppet og slettet. 
  • Leverandører sender vanligvis papirfaktura i posten istedenfor. Dette er også ofte enklere å administrere for de pårørende.

Lån

  • Dersom avdøde hadde lån i Sparebanken Vest forsetter betalingen av lånet så lenge det er midler på konto.
  • Betaling av boliglån fortsetter inntil boligen er overdratt eller solgt, og så lenge det er midler på konto til belastning av lånet. Sammen med banken må det etableres en plan på hva som skal skje med boliglånet innen 6 måneder, enten i form av et debitorskifte (lånet overføres til gjenlevende) eller at boligen selges.
  • Dersom avdøde var medlåntaker, kausjonist eller realkausjonist, ber vi dere ta kontakt med banken for videre rådgivning. 

Forsikring

  • Dersom avdøde hadde forsikringer, ber vi dere ta kontakt med forsikringsselskapene for å ivareta fremtidige betalinger eller eventuelle endringer. I tillegg få oversikt over eventuelle personforsikringer man kan ha krav på å få utbetalt.

Fond og/eller aksjer

  • Hvis avdøde har hatt fond eller aksjer kan banken overføre dem ved at man kontakter banken. Skifteattest, fullmakt og gyldig legitimasjon må være på plass før vi kan overføre fond og aksjer.  

Begravelsesutgifter og betaling av regninger

  • Banken kan på vegne av fullmektig betale begravelsesutgifter, strøm og forsikring frem til man har etablert en fullmektig og bokonto. Regninger som skal betales kan sendes via post til:  
  • Sparebanken Vest
    Direktebank PM, Kundeprosesser
    Postboks 7999
    5020 Bergen



Les mer om hva som skjer med avdødes kundeforhold i banken.

Dove

Vil du snakke med en rådgiver?  

Dersom du ønsker å gå gjennom prosessen med en rådgiver kan du enkelt avtale et møte fysisk eller digitalt her.