Bedrift
Farge

BankID

BankID - ett passord og én kodebrikke. Genialt!

Innlogging til nettbank med BankID

Ofte stilte spørsmål om BankID

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nett.

BankID kan brukes til: 

  • Innlogging i nettbank
  • Godkjenne betalinger ved netthandel
  • Innlogging på offentlige nettsteder som Altinn, NAV, Skatteetaten etc
  • Elektronisk signering av dokumenter

BankID - ett passord, en kodebrikke. Flere brukersteder!

Les mer om BankID her 

Alle som er registrert med norsk personnummer og pass med RFID brikke. Passet registrerer du i et av våre kontorer. 

Aldersgrensen er 13 år. 

Du oppretter BankID i nettbanken under Innstillinger - BankID.

Er du under 18 år, velger du BankID for ungdom.

BankID bestiller du selv i nettbanken under menyvalget Innstillinger - BankID.  Aktiveringen tar kun et par minutter. Når prosessen er ferdig får du et BankID passord på mail.  

Husk at passet ditt må være registrert hos oss før du får tilgang til å aktivere BankID. Har du ikke fremvist pass, kan du avtale en time med rådgiver på nærmeste kontor. 

Før du kan benytte kodebrikken sammen med BankID, må du aktivere tjenesten i nettbanken din.
Din kodebrikke utstedt av Sparebanken Vest vil alltid fungere på Alternativ Pålogging. Logg inn med ditt nettbankpassord og kodebrikke. 
Dersom du ikke husker ditt nettbankpassord må du kontakte kundeservice på telefon (+47) 915 05555

Når du er innlogget i nettbanken din kan du aktivere BankID ved å velge Innstillinger og deretter BankID. For å få aktivert BankID må du være registrert med pass i banken. Har du ikke fremvist pass, kan du avtale en time hos rådgiver på nærmeste kontor. 

Klikk her for å komme til Alternativ Pålogging 

Vi kan ikke gi ut engangskoder til BankID. Hvis kodebrikken er ødelagt/mistet, må du bestille ny. Du bestiller i mobilbanken under Meny- Innstillinger- Bestill kodebrikke. 

Du kan også kontakte oss på telefon +47 915 05555. Du får kodebrikken i posten innen 4-5 dager.

Bestill nytt passord til BankID i nettbanken din. Gå til Innstillinger- BankID - Endre passord. Logg inn med Alternativ pålogging.

Du kan også bestille nytt BankID-passord via Mobilbank app'en din. Velg Meny - BankID - Endre passord. Nytt passord blir tilsendt på e-post. 

Internet Explorer 8 og eldre (operativssystemet XP) støttes ikke. Tips: Oppgrader operativsystemet og nettleseren/bruk en annen nettleser. Eller benytt BankID på mobil.

Eldre versjoner av iOS (versjon 5 og 6) støttes ikke. iPad og iPhone 3GS kan dermed ikke benyttes. Tips: Oppdater til iOS7 dersom det er mulig. Eller benytt BankID på mobil.

BankID er en elektronisk ID som beviser at du er deg på internett. 

Med BankID kan du gjøre dette:
• Innlogging i nettbanken.
• Innlogging på offentlige nettsteder som for eksempel Altinn, NAV og Lånekassen.
• Signering av betalinger ved netthandel.
• Elektronisk signering av dokumenter.

Signering krever BankID
Når du skal signere dokumenter i nettbanken kan du ikke bruke noen annen identifikasjon enn BankID.

Med BankID logger du inn slik:
    1.     Oppgi fødselsnummeret ditt.
    2.     Skriv inn engangskode fra kodebrikken din (6 siffer).
    3.     Oppgi BankID-passordet som du selv har laget.

På BankID.no kan du teste om din BankID fungerer som den skal.

Du må ha installert Adobe Reader på din datamaskin for å kunne lese et PDF-dokument. Last ned gratisversjon av Adobe Reader fra www.adobe.no.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man-søn 07-23

Logg inn og chat

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor