Bedrift
Farge

BankID på mobil

Logg inn i nettbanken og handle på nett uten kodebrikken. Sikkert og enkelt.
BankID på mobil - et alternativ til kodebrikken.

Ofte stilte spørsmål om BankID på mobil

Med BankID på mobil slipper du kodebrikken når du skal logge inn i nettbanken eller andre tjenester som krever BankID identifisering.
BankID på mobil aktiveres på ditt SIM kort. Identifisering med BankID på mobil har følgende steg:  

  • Telefonnummer
  • Fødselsdato
  • Pin kode
  • Alle over 13 år som har legitimert seg i banken med pass kan få BankID på mobil fra Sparebanken Vest.
    Du må også ha smarttelefon og et mobilabonnement fra en teleoperatør som støtter BankID på mobil.

    Du aktiverer BankID på mobil i nettbanken under menyvalget Innstillinger. Velg BankID og BankID på mobil og følg veiviseren. For å bestille BankID på mobil må du være innlogget med kodebrikke fra Sparebanken Vest.

    På innloggingssiden velger du BankID på mobil og taster inn mobilnummer og fødselsdato. Følg instruksjonene på telefonen.

     

    Du må ta vare på kodebrikken. Du har behov for denne om du bytter SIM-kort eller mobiloperatør. Da må du aktivere BankID på mobil på nytt i nettbanken din.
    BankID på mobil aktiveres i nettbanken under Innstillinger.

    Klikk her for å logge inn i nettbank

    Dersom du har glemt din selvvalgte ID- PIN kan du logge deg inn i nettbanken å aktivere BankID på mobil på nytt. Gå til innstillinger i nettbanken og velg BankID og BankID på mobil.
    Aktiver tjenesten på nytt.

     

    Du kan trygt bruke BankID på mobil. Hold din pin-kode hemmelig og pass godt på mobilen. Dersom du mister mobiltelefonen kan du sperre BankID på mobil i nettbanken din under Innstillinger.  Du kan også kontakte kundeservice på chat i nettbank eller mobilbank. Telefon (+47) 915 05555. Våre åpningstider er man-søn 07 - 23. 

     

    Har du aktivert BankID på mobil i Sparebanken Vest, kan du også benytte BankID på mobil som kodebrikke i stedet for den vanlige kodebrikken.  Dette betyr at du kan logge inn uten kodebrikke på nettsteder som bare tilbyr innlogging med BankID, men ikke BankID på mobil.

    Slik fungerer det i praksis:

    1) Velg BankID
    2) Oppgi fødselsnummer
    3) Ikke tast engangskode. Klikk på "Sparebanken Vest GO3"
    4) Velg "BankID på mobil"
    5) Klikk på den pilen til høyre for "Gå videre"
    6) Du får nå opp en referansekode på skjermen.
    7) Tast inn PIN-koden du bruker på BankID på mobil, på mobilen din.
    8) På skjermen får du nå beskjed om å taste inn "Personlig passord". Tast inn ditt "vanlige" BankID-passord.

    Neste gang du nå velger BankID vil brukerstedet huske valget ditt, og du vil automatisk få opp BankID på mobil.

    Ikke kast kodebrikken din! Du vil trenge den dersom du skal aktivere/bestille BankID eller BankID på mobil på nytt.



    Banken tar ingen gebyrer for bruk av BankID eller BankID på mobil. Teleoperatørene kan ta betalt for bruk av BankID på mobil. Sjekk derfor med din teleoperatør hva bruk av BankID på mobil koster. Informasjon finnes i prislister på teleoperatørens nettsider.

    BankID på mobil vil fungere på de fleste telefoner, både eldre mobiler og nye smarttelefoner, men dessverre ikke alle. Enkelte telefoner vil ha under registrering og bruk av tjenesten Dette kan skyldes telefonens manglende støtte for SIM-toolkit, som kreves for at BankID på mobil skal fungere.

    • bankid.no finner du tips for å løse problemer som kan oppstå under aktivering og bruk av BankID på mobil. Her kan du finne informasjon om ulike mobiltyper og en sjekkliste for alle telefoner som kan være nyttig å gå gjennom. 
    • Du finner også en liste over telefoner med utfordringer - en oversikt over telefoner man vet ikke fungerer eller som kan fungere dårlig med BankID på mobil.

    Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen.

    Når du bytter SIM-kort, må du opprette ny avtale med BankID på mobil på det nye SIM-kortet.

    Du kan ha to avtaler med BankID på mobil, men kun et på hvert SIM-kort. Dersom du har tvilling-SIM, kan du bare aktivere BankID på mobil på hovedkortet.

    Du sperrer BankID på mobil i nettbanken eller ved å ringe oss på tlf (+47 915) 05555 (døgnåpent). Sperrer du SIM-kortet via operatør vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

    Ring oss - (915) 05555

    Åpent man-søn 07-23.

    Våre kontorer

    Skriv til oss

    Send oss en e-post.

    Send e-post