Bedrift
Farge

BankID på mobil

Logg inn i nettbanken og handle på nett uten kodebrikken. Sikkert og enkelt.
BankID på mobil - et alternativ til kodebrikken.

Ofte stilte spørsmål om BankID på mobil

BankID på mobil er en elektronisk ID hvor sikkerheten bor i SIM-kortet i din mobiltelefon. Med BankID på mobil slipper du kodebrikken når du skal logge inn i nettbanken. Kan også benyttes til innlogging på tvers av banker og andre tjenester som for eksempel sikker netthandel, Digipost og offentlige nettsteder.

I vanlig (banklagret) BankID ligger hemmelighetene knyttet til din personlige elektroniske identitet sikkert lagret hos banken. Du må derfor taste både passord og sikkerhetskode for å bruke denne. I BankID på mobil ligger hemmelighetene trygt lagret i ditt SIM-kort. Det er derfor tilstrekkelig å taste PIN-kode for å bruke denne.

Du aktiverer BankID på mobil i nettbank privat under menyvalget Innstillinger.

Har du aktivert BankID på mobil i Sparebanken Vest, kan du også benytte BankID på mobil som kodebrikke i stedet for den vanlige kodebrikken.  Dette betyr at du kan logge inn uten kodebrikke på nettsteder som bare tilbyr innlogging med BankID, men ikke BankID på mobil.

Slik fungerer det i praksis:

1) Velg BankID
2) Oppgi fødselsnummer
3) Ikke tast engangskode. Klikk på "Sparebanken Vest GO3"
4) Velg "BankID på mobil"
5) Klikk på den pilen til høyre for "Gå videre"
6) Du får nå opp en referansekode på skjermen.
7) Tast inn PIN-koden du bruker på BankID på mobil, på mobilen din.
8) På skjermen får du nå beskjed om å taste inn "Personlig passord". Tast inn ditt "vanlige" BankID-passord.

Neste gang du nå velger BankID vil brukerstedet huske valget ditt, og du vil automatisk få opp BankID på mobil.

Ikke kast kodebrikken din! Du vil trenge den dersom du skal aktivere/bestille BankID eller BankID på mobil på nytt.



Alle over 18 år som har legitimert seg i banken med pass kan få BankID på mobil fra Sparebanken Vest. Du må også ha smarttelefon og et mobilabonnement fra en teleoperatør som støtter BankID på mobil.

Banken tar ingen gebyrer for bruk av BankID eller BankID på mobil. Teleoperatørene kan ta betalt for bruk av BankID på mobil. Sjekk derfor med din teleoperatør hva bruk av BankID på mobil koster. Informasjon finnes i prislister på teleoperatørens nettsider.

På innloggingssiden velger du BankID på mobil og taster inn mobilnummer og fødselsdato. Følg for øvrig instruksjonene på telefonen.

BankID på mobil vil fungere sammen med de fleste telefoner, både eldre mobiler og nye smarttelefoner, men dessverre ikke alle. Enkelte telefoner vil ha store problemer under registrering og bruk av tjenesten, noe som kan skyldes telefonens manglende støtte for SIM-toolkit, som kreves for at BankID på mobil skal fungere.

  • bankid.no finner du tips for å løse problemer som kan oppstå under aktivering og bruk av BankID på mobil. Her kan du finne informasjon om ulike mobiltyper og en sjekkliste for alle telefoner som kan være nyttig å gå gjennom. 
  • Du finner også en liste over telefoner med utfordringer - en oversikt over telefoner man vet ikke fungerer eller som kan fungere dårlig med BankID på mobil.

Du må ta vare på kodebrikken, da du vil ha behov for denne om du bytter mobiloperatør eller SIM-kort, eller om du skal aktivere/bestille BankID på mobil/BankID på nytt.

Dersom du har glemt din selvvalgte PIN-kode kan du logge deg inn i nettbanken og aktivere BankID på mobil på nytt. Du overskriver det gamle sertifikatet og kan velge deg en ny PIN-kode.

Du kan fint bytte mobiltelefon uten at det skjer noe med din BankID på mobil. BankID på mobil følger SIM-kortet, og ikke mobiltelefonen.

Når du bytter SIM-kort, må du opprette ny avtale med BankID på mobil på det nye SIM-kortet.

Du kan ha to avtaler med BankID på mobil, men kun et på hvert SIM-kort. Dersom du har tvilling-SIM, kan du bare aktivere BankID på mobil på hovedkortet.

Du kan trygt bruke BankID på mobil hvis du følger de anvisninger som er gitt. Hold PIN-koden (ID-PIN) hemmelig og pass godt på mobilen. Velg en PIN-kode som er vanskelig for andre å gjette og lett for deg å huske, og velg gjerne en lang kode (opp til 8 siffer). Skriv aldri ned PIN-koden, men lær deg den utenat.

Du sperrer BankID på mobil i nettbanken eller ved å ringe oss på tlf (+47 915) 05555 (døgnåpent). Sperrer du SIM-kortet via operatør vil BankID på mobil også automatisk bli sperret.

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post