Bedrift
Farge

BankID App

Logg inn i nettbanken og handle på nett uten kodebrikken. Sikkert og enkelt. BankID App - et alternativ til kodebrikken.

Ofte stilte spørsmål om BankID App

Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne appen og slå på varslinger ved å trykke på feilmeldingen som ligger synlig på hjemskjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en identifisering.   

Foreløpig er det kun personer med BankID fra Sparebanken Vest som kan logge inn i BankID Appen.

 

Hvis du får denne meldingen: «Ikke tilgjengelig. Din bank har ikke aktivert BankID App.» Så betyr det bare at banken din ikke er helt klar til å bytte til digital kodebrikke enda.

Etter du har godkjent en forespørsel i BankID Appen, må du selv gå tilbake til nettleseren eller appen du forsøker å logge inn i, for å fullføre identifiseringen med ditt personlig passord.

Hvis du har gått tilbake til nettleseren og du fortsatt opplever å ikke komme videre, kan det være at det har skjedd en feil. Hvis det finnes en feilmelding kan du kontakte kundeservice på chat i nettbank eller mobilbank. Du kan ogå ringe oss på tlf +47 915 05555 mellom kl 07-23 alle dager.

BankID App er en digital kodebrikke som brukes i stedet for den fysiske kodebrikken, når du skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre indentifiseringen med ditt personlige passord.

 

Selv om appen er på mobilen, skal du ikke velge BankID på mobil.

Du må først velge BankID og fylle inn fødselsnummer. Første gang etter aktivering av appen, må du velge BankID App som metode.

Hvis dette ikke skjer kan du bytte metode for innlogging selv. Klikk på Velg annen BankID under feltet med engangskode. Velg BankID App i listen og trykk deg videre. Da vil vinduet endre seg til BankID App og be deg følge instruksene på mobilen din.
Passordet gjør identifiseringen enda mer sikker, fordi det er bare du som kan ditt personlige passord. Aldri oppgi dette til andre.  
App er faktisk sikrere enn den fysiske kodebrikken, fordi du i tillegg kan beskytte mobilen din med en kode som bare du kjenner til. App som kodebrikke er altså litt tryggere og mye enklere!

BankID, med både fysisk eller digital kodebrikke oppfyller sikkerhetsnivå 4, som er det strengeste sikkerhetskravet for digital identifisering i Europa.

Du finner BankID App i App Store eller Google Play. Deretter aktiverer du appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil.  Foreløpig er det kun personer med BankID fra Sparebanken Vest som kan logge inn med BankID App.

Ja, det er helt gratis å bruke app som kodebrikke når du logger deg inn eller signerer med BankID. 
Da må du logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.  
Nei, dessverre.  BankID Appen er foreløpig kun et alternativ til din eksisterende kodebrikke fra Sparebanken Vest.  Du må ha den i tilfelle du har behov for å laste ned appen på en ny telefon. Da trenger du nemlig å logge inn med BankID for å aktivere appen på nytt.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor