Bedrift
Farge
BankID 2

Nye regler for kortbruk når du handler på internett

Fra og med 1. januar 2021 vil du nesten alltid måtte bekrefte kjøpet ditt med BankID eller BankID på mobil når du handler på nett i EU/EØS Europa.

Dette er du sikkert vant til fra mange nettbutikker og apper allerede, men fra nyåret gjelder dette alle nettbutikker. Bakgrunnen for endringen er at EU's betalingstjenestedirektiv ønsker å øke sikkerheten når du betaler med kort på nettet.  

Hva betyr dette for deg?

Sterk kundeautentisering (SKA) betyr i praksis at du som kunde identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende elementer:

1. Noe du har (eksempel telefon eller nettbrett).
2. Noe du er (eksempel ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
3. Noe du vet (eksempel PIN eller passord).

BankID tilfredsstiller SKA kravene (telefon + PIN/passord) og når du som kunde betaler med kortet i fysisk butikk, brukes PIN kode som normalt.

Det betyr at også nettbutikken må tilfredsstille de tekniske kravene for å gjennomføre salg med SKA. Dersom nettbutikken ikke har oppdater standeren til nye krav vil betalingen din bli avvist.  

Hva gjør jeg hvis betalingen blir avvist?

Blir betalingen din avvist så kan kravet til SKA være en av grunnene. Da må du enten handle et annet sted til nettbutikken har aktivert SKA standarden eller velge annen betalingsform enn kort, hvis nettbutikken tilbyr dette. 

Hva må nettbutikkene gjøre?

Alle nettbutikker må kreve 3D Secure i betalingsløsningen sin fra 1. januar 2021. Det betyr at nettbutikken må støtte 3-D Secure teknisk for at en handel skal gjennomføres. 
I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke oppfyller de nye kravene (det vil si, ikke støtter 3-D Secure standarden) kan betalingen bli avvist. De fleste nettbutikker har allerede tatt i bruk denne løsningen.

Ofte stilte spørsmål

SKA betyr i praksis at du som kunde identifiserer deg ved hjelp av to av tre følgende elementer:
1. Noe du har (eksempel telefon eller nettbrett).
2. Noe du er (eksempel ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk).
3. Noe du vet (eksempel PIN eller passord).
Første januar 2021 vil det være et krav at alle kort- og appbetalinger i EU/EØS skal gjennomføres med sterk kundeautentisering (SKA). 
Ja! I Norge er ikke bruk av SKA noe nytt. De fleste av oss er godt vant med bruk av BankID signering, både i forbindelse med pålogginger til offentlige tjenester, signeringstjenester og i forbindelse med banktjenester som pålogging og bekreftelse av kjøp i nettbutikker. BankID tilfredsstiller SKA kravene (telefon + PIN/passord) og når du som kunde betaler med kortet i fysisk butikk, brukes PIN kode.

Les mer om BankID her
 
Hvis butikken tilbyr andre betalingsløsninger enn kort, som for eksempel faktura kan du velge dette. Alternativt så må du handle varen et annet sted, til nettbutikken har aktivert SKA standarden.
Blir betalingen din avvist så kan kravet til SKA være en av grunnene. Vi er lovpålagt å avvise betalinger fra nettbutikker som ikke benytter sikker kundeautentisering i betalingsprosessen.
Den globale standarden som knytter bankene og brukerstedene sammen om SKA heter 3D Secure. Alle kort i banken er innrullert i 3D Secure. I de tilfellene hvor en nettbutikk eller vanlig butikk ikke oppfyller de nye kravene (det vil si deltar i 3D Secure standarden) kan betalingen bli avvist. 3D Secure betyr at du ved netthandel godkjenner kjøpet ved hjelp av både kortinformasjon og din BankID. 
Betalinger i nettbutikker innenfor EU/EØS-området. Det betyr at nettbutikker må tilfredsstille tekniske kravene for å gjennomføre salg med SKA. Dersom nettbutikken ikke har oppdatert standeren til nye krav vil betalingen din bli avvist.  I vanlige butikker kan du fortsatt benytte din PIN-kode.

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man-søn 07-23

Logg inn og chat

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor