Bedrift
Farge

Avvikling av kjøp og salg av valutasjekker

I tråd med praksis i en del andre banker, har Sparebanken Vest avviklet våre valutasjekkertjenester.

Årsaken til at vi ikke innløser sjekker, er at stadig flere internasjonale samarbeidsbanker ikke lenger tar imot slike sjekker. Det medfører at vi selv ikke lengre vil får oppgjør for sjekkene.  Sparebanken Vest utsteder ikke valutasjekker fordi de også er blitt vanskeligere å innløse i andre utenlandske banker.

Hva er alternativet?

Vi anbefaler at kunder som mottar valutasjekk, returnerer disse til utsteder og ber om bankoverførsel (SWIFT) i stedet, slik at pengene går direkte inn på konto i Sparebanken Vest. Bankoverførslel gjennom SWIFT er både raskere, sikrere og billigere enn valutasjekker.

Se forslag til brev du kan bruke som utgangspunkt til din forbindelse i utlandet.

For at betaler skal kunne sende deg betalingen elektronisk må du opplyse om Sparebanken Vests BIC-kode (SPAVNOBB) og IBAN-nummeret på kontoen du ønsker at innbetalingen skal gå til. Bruker du Nettbank for privatkunder kan du angi ditt kontonummer på denne siden og få opplyst IBAN-nummer for den aktuelle kontoen. Har du Nettbank Bedrift finner du informasjon om IBAN-nummer for kontoen i nettbanken.

Skal du sende penger til en betalingsmottaker i utlandet, må du be betalingsmottaker om nødvendige opplysninger om mottakerbank (BIC-kode) og kontonummer (IBAN med unntak for enkelte land), og legger inn betalingen i nettbanken.

Her finner du en oversikt over nødvendige opplysninger ved betaling til ulike land.

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Stikk innom

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post