Bedrift
Farge
Markedsføringsbilde
Markedsføringsbilde

Bytte bank

Nå har det blitt veldig enkelt å bytte bank. Nesten alt kan gjøres i nettbanken helt på egenhånd, men det er likevel viktig å gjøre tingene i riktig rekkefølge. Følg oppskriften vår så er du sikker på at du får en smidig overgangsprosess.

Bytte bank

Følg disse stegene for å bytte bank på egenhånd. 

Slik gjør du

Du kan benytte BankID fra hvilken som helst annen bank til å opprette et kundeforhold hos oss.

Sparebanken Vest sin app heter Mobilbank og må lastes ned i App Store eller Google play butikken. Med den har du alltid banken med deg i lommen. Aktiver appen her.

Du får automatisk nettbank og en brukskonto når du blir kunde på nett. Inne i nettbanken kan du opprette flere kontoer, gi dem egne navn, og bestille nye kort.

Overfør innskudd fra tidligere bank til ny konto. Det tar normalt 1 virkedag før pengene er på plass.

Vær obs på betalinger som allerede ligger til forfall i tidligere bank. Hold igjen litt penger der til disse er betalt.

Klikk her, eller gå til «Betale» - «AvtaleGiro og eFaktura» - «Opprett ny avtale» for å flytte AvtaleGiro til oss.

Vær obs på regninger som allerede ligger til forfall i tidligere bank. Hold igjen litt penger der til disse er betalt. Vi anbefaler å følge med i tidligere nettbank også i ca en måneds tid etter bytte.

For å flytte BSU-konto må du kontakte oss og få tilsendt et elektronisk bankbytteskjema. Ta kontakt på chat i nett- og mobilbank eller ring oss på tlf. 915 05555 kl. 07-23 alle dager.

Når du har mottatt og aktivert det nye kortet, kan du avslutte de gamle. Makuler kortene og gi beskjed til tidligere bank.

Registrer det nye kortet ditt på dine abonnementstjenester som Vipps, Spotify, AppStore, Google og lignende.

Informer arbeidsgiveren din om det nye kontonummeret ditt for lønnsutbetaling i god tid før lønning.

Dersom du mottar utbetalinger fra andre, som NAV, lånekassen og skatteetaten må du huske å opplyse alle om ditt nye kontonummer.

Ved å legitimere deg med pass i et av kontorene åpnes det flere muligheter for deg:

- Du kan aktivere BankID og BankID på mobil

- Du kan få bankkort med bilde på

- Snart blir det mulig med selvbetjent passordbytte

Hvis du har BankID fra oss vil vi kunne hjelpe deg med tekniske spørsmål, passordbytte, sperret passord og lignende. Det kan vi ikke gjøre hvis du har BankID fra en annen bank.

Nå som både nettbank, mobilbank, BankID og BankID på mobil er på plass, blir alt mye enklere senere.

Nesten alle banktjenester kan du nå gjøre selvbetjent ved hjelp av våre digitale løsninger. Men du er også velkommen inn til rådgivermøte i ditt nærmeste kontor dersom du ønsker det. 

Vi har også dyktige rådgivere som hjelper deg over chat og telefon 915 05555 hver dag fra kl. 07 - 23. 

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor