Bedrift
Farge
Familiebanken - vi følger deg hele livet

Barn og ungdom

Lyst til å lære barnet ditt å ha kontroll på hvor mye som går ut og inn av penger? Se med egne øyne at kontoen nesten er tom - eller oppleve sparegleden når pengene vokser? Våre løsninger kan faktisk hjelpe deg med dette. Og i tillegg gjøre familiens daglige drift litt enklere.

Sjekke saldo selv

La barnet ditt selv få oversikt og kontroll over pengene sine. Nettbanken er en god start, og med SMS-banken eller mobilbanken blir det hele enda enklere - og raskere. Da er saldo tilgjengelig på 1-2-3, og det rett i lommen!

Betale ukepenger

Sett opp fast trekk fra kontoen din til barnets. Så slipper du kontantene, og barnet ditt opplever gleden ved å få en fast lønn for "strevet" direkte inn på kontoen sin. Setter dere i tillegg opp SMS-varsling på barnets konto blir det ekstra gøy! Da plinger det på mobilen når ukelønnen kommer inn:)

Overføre penger kjapt

Å overføre penger til barnet ditt gjør du aller raskest via tjenesten Vennebetaling, som du finner i mobilbanken. Og ja, den er litt Vipps-aktig. Vi har den integrert i mobilbanken - fordi det er superpraktisk!

Få beskjed når noe skjer på konto

Få varsel på SMS når det er lite penger igjen på konto, eller på et fast tidspunkt i uken. Nyttig for både voksen og barn. 

5 tips fra Marianne 

Forbrukerøkonom og tobarnsmor
1. Gode sparevaner læres fra ung alder. Oppmuntre til fast sparing.
2. Er barnet ditt modent for eget kort? Tilgjengelig fra 7 år.
3. Nettbank for ungdom er en god læringsvei for å få økonomisk oversikt og forståelse.
4. Lommepenger. En god ting for å lære barnet ditt prinsippet om at lønn krever innsats.
5. Oppmuntre ungdommen i huset til å påta seg en lørdagsjobb

Vanlige spørsmål om bank og barn

Du kan bestille kort til barn under "Min familie" i nettbanken og mobilbanken. Velg "Bestille kort" under oversikten til barnet. Begge foresatte må godkjenne kortbestillingen. Når du har bestilt kortet, sendes en forespørsel til den andre forelderen. Så snart den er godkjent blir kortet bestilt.

Du kan også bestille kort til barnet i ett av kontorene våre. Minst én foresatt må være med i banken, ta eventuelt med fullmakt fra den andre. Husk å ta med pass som gyldig legitimasjon!

Du ordner det raskest i mobilbanken, enten ved å bruke Vennebetaling eller ved å overføre direkte til barnets konto. Hvis barnet ditt er kunde i Sparebanken Vest er pengene tilgjengelig på sekundet!

Det er enklest å åpne konto til barnet ditt i nettbanken eller mobilbanken. For å gjøre det, må begge foreldrene være kunder.

Slik gjør du det:

  • Logg inn i nettbanken eller mobilbanken
  • Gå til "Min familie" og velg "Legg til barn"
  • Opplysninger om barn du har foreldreansvar for hentes direkte fra Folkeregisteret
  • Legg til barnet du ønsker skal bli kunde
  • Begge foresatte må godkjenne at barnet blir kunde. En forespørsel sendes elektronisk til den andre forelderen
  • Når den andre forelderen har godkjent forespørselen, blir barnet registrert og får en konto automatisk

Du kan også åpne konto til barnet ditt i ett av kontorene våre. Hvis ikke begge foresatte kan stille, må den som ikke er tilstede skrive fullmakt og legge ved kopi av eget pass. Barnets fødselsattest må også vises.

Finner du ikke fødselsattesten? Bestill nytt eksemplar via skatteetaten sine sider. De sender den til deg i løpet av noen få dager til din folkeregistrerte adresse.


 

Barnet ditt aktiverer mobilbanken enkelt i egen nettbank. Hvis barnet ditt ikke har nettbank bestiller du det raskest under "Min familie" når du er innlogget i nettbanken eller mobilbanken. Merk at begge foresatte må godkjenne at det opprettes nettbank til barnet. Dere mottar begge SMS med lenke til en egen signeringsportal der dere godkjenner bestillingen.

Ring oss - (915) 05555

Åpent man-søn 07-23.

Våre kontorer

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post