Tips og gode råd
Vi hjelper deg med BankID

For deg mellom 13-18 år
BankID er en sikker elektronisk ID. Skal du logge inn i nettbanken, søke skoleplass hos Samordna opptak eller studiestøtte fra Lånekassen, er det en stor fordel å ha BankID.
1. Nettbank
BankID bestiller du selv i nettbanken – begynn derfor med å skaffe deg nettbank. Hvis du ikke har det, kan foreldrene dine bestille det til deg i mobilbanken sin ved å gå til Konto – Min familie.
2. Kontaktinformasjon
Sjekk at du har registrert e-postadressen og mobilnummeret ditt i nettbanken eller mobilbanken.
3. Legitimasjon
Dersom du ikke har legitimert deg ved ett av kontorene våre, må du ta med deg passet ditt og gjøre det. Avtal tid for å legitimere deg her
4. Brukskonto
Du må ha en egen brukskonto i Sparebanken Vest som det er mulig å betale fra.
5. Begge foreldrene eller vergene må være kunder i banken
Vil vil be om godkjenning fra foreldre eller verger når du skal bestille BankID.
Så snart du har dette på plass, kan du bestille BankID, når du er innlogget i nettbanken. Du må logge inn uten BankID for å bestille.
Med BankID-appen trenger du ikke kodebrikke for å logge inn. Du logger inn med BankID og bruker BankID-appen på mobilen din som kodebrikke.
BankID har laget oppskrifter som viser steg-for-steg hvordan du kommer i gang med BankID-appen (eksterne sider):
Tips og gode råd
Last ned BankID-appen
Dette lurer folk på