Hopp til hovedinnholdet
Bruk banken enkelt og effektivt!

For deg som er 13-18 år

BankID for unge

  • BankID er en sikker elektronisk ID
  • Enkel identifisering og signering på nettet 

Du kan logge inn i nettbanken med kodebrikke, men skal du for eksempel søke om skoleplass, kjøpe noe på nett eller bestille legetime på Helse Norge, anbefaler vi at du bruker BankID. 


Før du bestiller BankID – sjekk at dette er på plass


1. Nettbank

Har du ikke nettbank fra før? Dette må foreldrene dine bestille i sin mobilbank eller nettbank ved å gå til «Konto» og «Min familie». Vi anbefaler også at du skaffer deg Sparebanken Vest-appen.



2. Kodebrikke

Når du har bestilt nettbank, kommer det en kodebrikke til deg i posten innen tre-fire virkedager. Denne trenger du for å kunne bestille og bruke BankID.



3. Kontaktinformasjon

Sjekk at du har registrert e-postadressen og mobilnummeret ditt i nettbanken eller mobilbanken.



4. Legitimasjon

For å få BankID, må du legitimere deg med pass med RFID eller nasjonalt ID-kort. Bestill tid for legitimering i kontoret nærmest deg her. 



5. Brukskonto

Du må ha en egen brukskonto i Sparebanken Vest som det er mulig å betale fra.



6. Begge foreldrene eller vergene må være kunder i banken

Vil vil be om godkjenning fra foreldre eller verger når du skal bestille BankID. De vil bli varslet på SMS.


Så snart du har dette på plass, kan du bestille BankID i mobilbanken eller nettbanken. Velg «Innlogging uten BankID» når du skal logge inn og ha kodebrikken klar. 



7. Last ned BankID-app

Med BankID-appen trenger du ikke kodebrikke for å logge inn. Du bruker BankID-appen som kodebrikke.


Info_enkel

Slik aktiverer du BankID-appen

BankID har laget oppskrifter som viser steg-for-steg hvordan du kommer i gang med BankID-appen (eksterne sider):

Dette lurer folk på

Ofte stilte spørsmål