Bli kunde

BankID på mobil fases gradvis ut - last ned BankID-appen

Nå er det ikke lenge til BankID-appen tar over for BankID på mobil. Slik aktiverer og bruker du appen.

BankID på mobil vil fortsette å fungere en god stund framover for å gi deg en smidigst mulig overgang. Men hvis du mister mobilen, bytter mobilabonnement eller SIM-kort, eller glemmer PIN-koden etter 1. september, så vil du ikke lenger kunne bruke BankID på mobil. 

Slik kommer du i gang:

  • Last ned BankID-app for iPhone eller Android. Du må ha IOS 11 / Android 6 eller nyere versjon for å ta den i bruk.
  • Aktiver appen. Du velger selv om du vil aktivere med kodebrikke, BankID på mobil eller med kodeord som du får tilsendt på SMS eller e-post.
  • Tillat varslinger. Dersom du tillater varslinger, blir det enklere når du bruker BankID. Dette gjør du på Innstillinger på telefonen din.

BankID-appen brukes sammen med BankID-passordet på samme måte som du har brukt den gamle kodebrikken sammen med BankID-passordet. 

Snart ansiktsgjenkjenning og fingeravtrykk

1 million bankkunder i Norge har allerede begynt å bruke app, og tilbakemeldingen fra dem er at den er veldig enkel å bruke. Og enklere skal den også bli.

Om ikke lenge skal du også kunne bruke appen med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk også. Mens du i dag bruker rundt 30 sekunder på en innlogging med BankID på mobil, skal den nye innloggingen med app kun ta ti sekunder.

Tre gode grunner til å laste ned BankID-appen i dag

  1. Du slipper å miste muligheten til å signere og logge inn med BankID hvis du bytter telefon eller SIM-kort
  2. Du trenger ikke kodebrikken i hverdagen – du får enkel tilgang til alt i BankID fra mobilen
  3. Den gir deg en trygg opplevelse gjennom tydelig dialog i appen om hva du er i ferd med å gjøre

To tips før du går i gang

Du trenger BankID-passordet ditt når du skal aktivere BankID-appen. Har du glemt passordet, kan du bestille et nytt i nettbanken eller mobilbanken under Innstillinger. 

Det kan også være lurt å sjekke om du har en aktiv BankID før du går i gang. Hvis BankID-en din er utløpt, vil du nemlig få feilmelding når du prøver å aktivere appen. Gå til Innstillinger i nettbanken eller mobilbanken og følg instruksene der.

Spørsmål og svar om BankID på mobil

Personlig rådgiver

Kontakt oss

ringellerchat

Ring eller chat

Tlf 915 05555. Man - søn 07-23

radgiver

Snakk med oss

Hos oss kan du være trygg på at du får rådene og hjelpen du trenger.

FinnDittlokolkontor

Finn ditt lokalkontor

Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.