Bedrift
Farge

Fra julerush til bytterush

- Har du ikke kvitteringen? … - Nei, da får du ikke byttet.- Ja, men jeg fikk jo beskjed om at jeg kunne få byttet den i romjulen. - Nei, ikke uten byttelapp eller kvittering, gjentok ekspeditøren. Beklager, fortsatte han og henvendte seg videre til neste kunde i køen.
Deltatt i eller overhørt denne type konversasjoner før? Antakelig. Og så ufattelig mye irritasjon og frustrasjon de kan skape... 

Julekvelden er forbi. Gaver åpnet og prøvd. Noen gaver falt i smak, mens andre var noen hakk for store eller i feil farge. Kanskje du til og med har fått dobbelt opp av et par gaver.

Romjulen er antakelig de dagene i året det foregår mest bytting av varer etter ulike feilkjøp til jul. Men har du egentlig krav på å få byttet en vare?

Noe overraskende kanskje, men når du handler i vanlig butikk, er du faktisk prisgitt butikkens bytteregler.

De fleste butikker lar deg imidlertid få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Ikke bryt forpakningen, forseglingen eller klipp av merkelapper på noen måte. Dette er ingen lovbestemt rett, men god service fra butikken. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan også være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg, og når det gjelder hygieniske artikler, som bade- og undertøy eller sminke, er det ofte også egne regler når det gjelder bytting.

Ifølge Forbrukerrådet kan du ikke kreve å få pengene tilbake, men som oftest kan du få en tilgodelapp som du kan handle for på et senere tidspunkt. Den kan du bruke i tre år, med mindre det står noe annet på den. Seks eller 12 måneders varighet er ikke uvanlig. Et tips er å legge inn varsling i kalenderen din i forkant av utløpsdatoen slik at du ikke risikerer at tilgodelappen blir verdiløs. 

En annen problemstilling som ofte dukker opp er hva er forskjellen når gaven er fysisk kjøpt i en butikk eller når den er handlet på internett?
Hvis gaven er handlet på nettet, kan du benytte deg av angrerettloven. Det innebærer at dersom du ikke er fornøyd med varen kjøpt fra en norsk eller europeisk nettbutikk, har du en angrefrist på 14 dager. Kjøperen skal også motta et standard angreskjema, og butikken plikter å legge til rette for at det skal være enkelt å angre. Samtidig er det en god handleregel når du kjøper på nettet å undersøke litt i forkant hvor enkelt det faktisk er å returnere en kjøpt vare.

En trend de siste årene er å kjøpe opplevelsesgaver til hverandre. Fint og flott, men det er ikke alltid opplevelser frem i tid lar seg praktisk gjennomføre. Hva gjør man da? Hvis gaven er en såkalt pakkereise, kan den som regel avbestilles. Denne rettigheten er nedfelt i pakkereiseloven. Verken Pakkereiseloven eller angreretten gjelder imidlertid normalt ikke for hotellovernattinger, forestillinger og konserter. Noen kredittkortutstedere har likevel en tjeneste som tilbyr pengene tilbake ved fremvisning av legeerklæring, men det betinger at konserten er betalt med dette kortet, eller at minimum 50 % av reiseutgiftene er betalt med kredittkortet. 

Og visste du forresten at også romjulen kan være en innbringende tid for handelsstanden, og ditto ruin for deg? Årsaken er at mange av gavebyttene resulterer i at vi bytter gaven i noe dyrere og da må punge ut mellomlegget fra egen lommebok. Derfor kan det være lurt å ha gjort opp en «økonomisk status etter julerush’et» før du går i gang med bytterunden, slik at du ikke sprenger alle budsjetter. 

En annen ting som mange ikke tenker over er de gavene vi mottar som forblir ubrukte og havner innerst i skapet. Selv om du der og da ikke ønsker å skuffe gavegiveren med å bytte den, er det strengt tatt en fordel for både miljøet og deg selv om du faktisk bytter gaven i noe du har mer bruk for. 

Tilbake til butikken, der jeg sto med en skijakke i feil størrelse i hånden, og uten byttekort. Litt rød i toppen og mektig frustrert over den firkantede ekspeditøren, kom jeg på en nødløsning. Gavegiveren ble hentet inn i butikken, vedkommende logget seg på mobilbanken og kunne vise til ekspeditøren at beløpet tilsvarende jakkens pris hadde gått ut av konto bare noen dager i forveien. 

- Ja, men da er det ikke noe problem. Bare finn den størrelsen som passer og kom tilbake til kassen, du, lød beskjeden. 
Godt. Bra butikken snudde og viste god kundeservice-ånd, tenkte jeg. Du skal bare se at vi kommer tilbake hit i desember neste år også og legger igjen noen kroner.

Ha en fortsatt fin romjul, forhåpentligvis uten store bytteproblemer!


Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor