Bedrift
Farge

Google søk: "Økonomi og bank og sånn"

- Du kan jo bare Google det! Orakelet fra USA kan løse mye. I hvert fall innbiller vi oss ofte det.
En interessant studie fra USA tyder nemlig på at det er ikke måte på hva man forventer at Google kan utrette. Undersøkelsen som er gjort blant unge i USA født mellom 1980 og 2000, også kalt millenniums-generasjonen, viser at over en tredjedel av de spurte mener de aldri vil ha bruk for en bank. Samtidig svarte 7 av 10 at de heller ville motta et tilbud på finansielle tjenester fra selskaper som Google, Apple, Amazon og Paypal enn fra en amerikansk bank.

Er det bankene det er noe i veien med, eller er det bare at orakelet fra USA er så hipt og kult og åpner så mange dører for folk at det forventes å være det beste alternativet også når det kommer til økonomisk rådgivning?

Eller er det kunnskapsnivået om bank og økonomi som er lavt hos unge i USA? Vi skal ikke undervurdere tekno-guruene som utfordrer bankbransjen. Bare så det er sagt. Samtidig, her i Norge, stiller mange spørsmålstegn ved om opplæringen i personlig økonomi faktisk er god nok.

Både banker, interesseorganisasjoner og myndighetene ønsker å innføre mer opplæring i personlig økonomi på skolen. Utviklingen i Norge har nemlig gått fra at folk var opptatt av sparing på 50-tallet, via stadig større boliglån på 90-tallet, til 2000-tallet da det ble vanlig å låne også til forbruk. Økt låneopptak gir enkeltmennesker større økonomisk spillerom, men øker også risikoen på individnivå. Da må folk vite hva de gjør, og derfor blir også finansiell kunnskap viktig.

Dersom man legger til seg dårlige økonomiske vaner allerede i ung alder kan det få store konsekvenser for økonomien senere i livet. Ifølge Finans Norge har dagens unge en mer komplisert økonomi å forholde seg til, samtidig som kunnskapsnivået er på vei nedover. Det øker risikoen for betalingsanmerkninger og inkassosaker, og for flere økonomiske utfordringer senere i livet.

Eksempelvis har norske ungdommer i alderen 18 til 26 år i dag en forfalt inkassogjeld på over en milliard kroner. Det viser tall fra inkassoselskapet Intrum Justitia. Mange som har fått inkasso og betalingsanmerkninger sliter med å komme seg inn på både bolig- og jobbmarkedet. De risikerer å ikke få banklån - og i noen tilfeller heller ikke jobb - fordi noen arbeidsgivere tar kredittsjekk av jobbsøkere.

Hva kan være årsaken til denne utviklingen blant unge? Kan det være noe så enkelt som at den gode, gamle sparegrisen er på vei ut og erstattet med en mobiltelefon?

Utviklingen av det kontantløse samfunnet og den altoppslukende betydningen mobiltelefonen har for dagens unge, gjør at de kalles App-generasjonen. Apple har tuftet sin suksess på brukervennlighet – så enkelt at selv 2-åringer klarer å navigere i teknologien. Fremveksten av økonomisk relaterte og lett tilgjengelige hjelpemidler har tatt av. Eksempelvis tok det bare knappe to år før over 70.000 av Sparebanken Vests kunder hadde tatt i bruk mobilbank. At bankrelaterte tjenester blir lett tilgjengelige er selvfølgelig bra. Samtidig skal samfunnet vokte seg for at nettopp enkelhet og tilgjengelighet kan bidra til at stadig flere glipper på de grunnleggende økonomiske sammenhengene man bør kunne i livet.

Hva kan man så gjøre for å utstyre barn og unge med bedre økonomiforståelse? Å starte med å lære hun eller han sammenhengen mellom «penger inn og penger ut» er en god begynnelse. Barn som vokser opp i dag har nemlig ikke den samme fysiske kontakten med mynter og sedler som man hadde før. I dag er det plastkort og digitale flater som dominerer, og mange steder er det også begrensede muligheter for å betale med noe annet enn kort.

I Sparebanken Vest tilbyr vi bankkort med bilde og signatur til barn fra de er 10 år. Vi ser imidlertid at de fleste er tenåringer før de får eget bankkort. I dag har 8 av 10 av bankens ungdomskunder mellom 13 og 17 år bankkort. På den annen side har bare 4 av 10 av disse kundene sin egen nettbank. Det er trist. Jeg skulle ønske at det var like mange som hadde nettbank som hadde kort. Årsaken er at dagens nettbank på mange måter kan erstatte den gamle sparebørsen.

Har en ungdom nettbank kan hun eller han jevnlig og enkelt følge med på hvor mye penger som kommer inn og hvor mye som går ut. I nettbanken kan man selv styre hvor mye penger som skal gå til forbruk og hvor mye som skal settes til side til sparing. Alle barn liker å se ting vokse. Så det å starte sparing tidlig kan være med på å lage gode sparevaner. Å gi barn og ungdom ansvar og en følelse av kontroll i tidlig alder kan også bidra til økt bevissthet rundt økonomistyring i voksen alder.

Og kanskje viktigst av alt. Ungdommen lærer at dersom det er tomt på kontoen og de likevel ønsker seg noe – så må de enten spare eller jobbe for å skaffe mer til rådighet, eller vente med å anskaffe seg det man ønsker.

Hvis de da ikke gjør det som dessverre stadig flere ungdommer synes å gjøre i dag, Googler «Hva gjør jeg når tomt på konto».

For husk – raske penger kan bli dyrt. 

Avtal møte

Møt oss på telefon eller i banken

Avtal møte

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post

Våre kontorer

Velkommen innom

Finn ditt kontor