En bank med hjerte for deg og Vestlandet

Bytte bank

Nå har det blitt veldig enkelt å bytte bank. Du kan gjøre det meste selv i nettbanken. Her er noen enkle steg som er smart å følge for å komme i gang raskt og smidig.
Slik kommer du i gang
1
Bli kunde med BankID fra annen bank

Du kan benytte BankID fra hvilken som helst bank til å bli kunde hos oss.


Bli kunde med BankID

2
Last ned og ta i bruk mobilbanken

Appen til vår heter mobilbank, og du kan laste den ned i App Store eller Google Play. Med den har du alltid banken i lomma.


Last ned til iPhone


Last ned til Android

3
Lønn på konto

Husk å informere arbeidsgiveren din om det nye kontonummeret ditt, slik at du kan få lønn inn på kontoen. Det er lurt å gjøre det i god tid før lønning.


Dersom du mottar utbetalinger fra andre, som NAV, Lånekassen og Skatteetaten, må de også få beskjed om at du har byttet konto.

4
Åpne kontoer og bestille bankkort
Du får automatisk nettbank og en brukskonto når du blir kunde på nett. Inne i nettbanken kan du opprette flere kontoer, gi dem egne navn, og bestille nye kort.
5
Overfør innskudd fra tidligere bank

Så snart du har blitt kunde, kan du overføre innskudd fra banken du flytter fra til den nye kontoen din. Det tar normalt en virkedag før pengene er på plass.


NB! Har du regninger som allerede ligger til forfall i din tidligere bank, må du sørge for at det står igjen nok penger på kontoen til å betale dem.

6
Flytt AvtaleGiroene dine

Slik flytter du AvtaleGiro til oss: Logg inn og gå til Betale - AvtaleGiro og eFaktura - Opprett ny avtale


Vær obs på regninger som allerede ligger til forfall i den tidligere banken din. Hold igjen litt penger der til disse er betalt. Det kan ta litt tid før en AvtaleGiro blir flyttet, så vi anbefaler å følge med i den tidligere nettbanken din i en måneds tid etter at du byttet..

7
Har du BSU?
Vi hjelper deg gjerne med å flytte BSU-kontoen din til oss, men du må kontakte oss for å få tilsendt et elektronisk bankbytteskjema. Ta kontakt på chat i nett- og mobilbank eller ring oss på tlf. 915 05555 kl. 07-23 alle dager.
8
Avslutt kortavtaler for å unngå unødvendige årsgebyr

Når du har mottatt og aktivert det nye kortet, kan du avslutte gamle kort du ikke trenger. Makuler kortene og gi beskjed til tidligere bank.

Husk å registrere det nye kortet ditt på abonnementstjenester som Vipps, Spotify, AppStore, Google og lignende.

9
Kom innom oss med passet ditt

Ved å legitimere deg med pass i et av lokalkontorene våre, åpner det seg det flere muligheter:


- Du kan aktivere BankID og BankID på mobil



- Du kan få BankID-appen, som gjør det ekstra enkelt å logge inn og signere



- Du kan få bankkort med bilde på



- Snart blir det mulig med selvbetjent bytte av passord



- Hvis du har BankID fra oss, kan vi hjelpe deg med tekniske spørsmål, passordbytte, åpning av sperret passord og lignende. Det kan vi ikke gjøre hvis du har BankID fra en annen bank