Bedrift
Farge
Blid jente i gresset med mobil i hånden.

Slik får ungdom BankID

Er du mellom 13 og 18 år kan du få BankID og BankID på mobil. Slik at du trygt og raskt kan å logge inn i nettbanken og til andre offentlige nettsteder.

BankID er en sikker elektronisk ID. Skal du logge inn i nettbanken, søke skoleplass hos Samordna opptak eller studiestøtte fra Lånekassen, er det en stor fordel å ha BankID eller BankID på mobil.

Med BankID på mobil trenger du hverken kodebrikke eller passord for å logge inn - kun mobilen og en PIN-kode. Mange foretrekker denne innloggingen, fordi det er så enkelt. 

Hvor kan du bruke BankID og BankID på mobil?

  • Nettbanken
  • Samordna opptak
  • Lånekassen
  • Helsejournal
  • Digital postkasse
  • Vipps - for å øke beløpsgrensen
  • Andre offentlige tjenester

Hva må være på plass for å bestille?

Du kan bestille BankID og BankID på mobil selv i nettbanken din, men vi vil be om godkjenning fra foreldrene/vergene dine. Før du bestiller må du sjekke at dette er på plass:

1. Kontaktinformasjon
Vi må ha e-postadressen og mobiltelefonnummeret ditt. Har du nett- eller mobilbank kan du kan registrere opplysningene her

2. Legitimasjon
Dersom du ikke allerede har legitimert deg et et av kontorene våre, må du ta med deg passet ditt og gjøre det. Her finner du oversikt over kontorene og åpningstidene.

3. Nettbank
Du må bestille BankID og BankID på mobil i nettbanken. Har du ikke nettbank selv, kan foreldrene dine bestille det under Min familie når de er innlogget i mobil- eller nettbanken (Innstillinger > Min familie).

4. Du må ha en egen brukskonto i banken som det er mulig å betale fra.

5. Begge vergene må være kunder i banken.

Så snart punktene over er i orden, kan du bestille BankID og BankID på mobil når du er innlogget i nettbanken. Du må logge inn med Alternativ innlogging og kodebrikke for å bestille.

Slik bestiller du BankID og BankID på mobil

- Gå til Innstillinger > BankID  eller Innstillinger > BankID på mobil i nettbanken. NB! Du velger selv om du vil bestille BankID, BankID på på mobil eller begge deler.

- Vi sender en SMS til foreldrene dine, som må godkjenne bestillingen med elektronisk signering. Dersom du bare har én verge, må vi få skriftlig dokumentasjon på hvem som er vergen din.

- Så snart begge har godkjent, får du melding om at du må logge inn i nettbanken og fullføre bestillingen. 

- Logg inn i nettbanken på nytt og gå til Innstillinger > BankID eller Innstillinger > BankID på mobil.

Andre spørsmål om BankID

Du må ha norsk personnummer og være fylt 13 år. Du må også ha legitimert deg med pass i et av våre kontorer.

Du oppretter BankID i nettbanken under Innstillinger, BankID og BankID på mobil.

Er du under 18 år, velger du BankID for ungdom.

Med BankID logger du inn slik:
    1.     Oppgi fødselsnummeret ditt.
    2.     Skriv inn engangskode fra kodebrikken din (6 siffer).
    3.     Oppgi BankID-passordet som du selv har laget.

Med BankID på mobil slipper du kodebrikken når du skal logge inn i nettbanken eller andre tjenester som krever BankID identifisering.
BankID på mobil aktiveres på ditt SIM kort. Identifisering med BankID på mobil har følgende steg:  

  • Telefonnummer
  • Fødselsdato
  • Pin kode
  • Alle over 13 år som har legitimert seg i banken med pass kan få BankID på mobil fra Sparebanken Vest.
    Du må også ha smarttelefon og et mobilabonnement fra en teleoperatør som støtter BankID på mobil.

    På innloggingssiden velger du BankID på mobil og taster inn mobilnummer og fødselsdato. Følg instruksjonene på telefonen.

    Avtal møte

    Møt oss på telefon eller i banken

    Avtal møte

    Ring 915 05555

    Åpent man-søn 07-23.

    Ring oss

    Skriv til oss

    Vi svarer normalt innen 2 dager

    Send e-post

    Våre kontorer

    Velkommen innom

    Finn ditt kontor