Privat
Farge

Det handler om å tørre å ta en sjanse

«Det er like risikofylt å sitte i ro, som å ta en sjanse, så vi bestemte oss for å gripe sjansen» sier Kjetil Widding, leder for Siderklynga i Hardanger.  

 

 

Vi i Sparebanken Vest heier på modige bedriftsledere som deler gode råd, også i krevende tider. Da er det verdt å lytte til Kjetil Widding som fikk i gang sidersafari i Sørfjorden på rekordtid. Sidersafari ble en sprudlende suksess for reiselivet i Hardanger og verdifull markedsføring for en rekke dyktige siderprodusenter. 

Kjenn ditt lokale kompetansemiljø 

– Utgangspunktet for sidersafarien var at vi i Hardanger kjente hverandre godt fra før. Det gjorde det enklere å ha fokus på hvilke produkter som lett komplementerer hverandre og kunne skape verdi, sier Kjetil.

Ideen om hvordan de forskjellige kompetansemiljøene kunne kombineres har modnet en stund, men det var korona situasjonen som kickstartet det hele. 

– Det er klart at Covid-19 har preget denne sesongen og det gjorde i grunnen til at vi fikk muligheten til å ta steget og hive oss ut i det, sier Kjetil. 

Tenk langsiktig – men jobb kortsiktig

Det mest krevende var å samle de forskjellige aktørene, fortsetter han. I tillegg ble de tvunget inn i den digitale hverdagen.  

– Arenaen med digitale møter gjorde at vi møttes hyppigere enn tidligere. Vi ble raskt bedre kjent, noe som resulterte i at vi klarte å både jobbe langsiktig, men samtidig effektivt og kortsiktig. Litt kommunikasjonsproblemer har det naturlig vært, men ved å utfordre hverandre og mobilisere til skikkelig dugnadsånd, så fikk vi til noe som ellers hadde vært vanskelig, mener Siderklynga-sjefen. 

– Å reise til Hardanger skal være det samme som å reise til Toscana  

Ved spørsmål om hvem som er den typiske kunden, så forteller Kjetil at de ble svært overrasket;  

Det er tydelig at konseptet har truffet en nerve og skapt interesse for mange forskjellige type mennesker; fra «backpackeren» til opplevelsesturisen som ankommer med helikopter. Det viser at konseptet har stort potensiale for videre utvikling for kommende sesonger. Samtidig er det viktig å si at vi ønsker å legge opp til masseturisme, men et godt og bærekraftig konsept som tar vare på alt det fine i Hardanger.  

– Vi håper og tror vi på sikt skal få utvidet sesongen til å gjelde hele året og ambisjonen er selvsagt at Sider blir mer attraktivt enn Prosecco, sier Kjetil med et smil om munnen.   

Start i det små, og juster heller underveis

Kjetil er klar i sin anbefaling om hva som må til; man må ha evne til å omstille seg og det er ikke viktig å ha alt på plass fra første stund.  

– Det handler mye om å dele erfaringer underveis i prosessen, start heller i det små og juster underveis. Det er også viktig og både ta og gi tydelig ansvar fra første stund, og bak heller kaken større så alle får en del. På den måten motiverer man til egeninnsats, spiller hverandre gode og demokratiserer suksessen.  

Om Siderklynga i Hardanger 

  • Består av 21 siderprodusenter.
  • Sørger for at ulike kompetansemiljø kommer sammen.
  • Startet sidersafari i Sørfjorden i 2020 sammen med The Fjords og De historiske.
  • Leverer skreddersydde opplevelsespakker som inkluderer gårdsbesøk, sidersmaking og båttur med hybridbåten «The Fjords».
  • Solgte 5200 billetter sommeren 2020 med verdiskapning på kr 10 millioner.

Ring 915 05555

Åpent man-søn 07-23

Ring oss

Besøk oss gjerne

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn din rådgiver

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post