Vi trenger informasjon om bedriften din
Hvitvaskingsloven stiller krav til at vi har dokumentert informasjon om bedriftskundene våre. Derfor vil vi jevnlig stille spørsmål til daglig leder eller styreleder om hvordan bedriften din ønsker å bruke bankens tjenester.
Slik gjør du det
Du kan svare på spørsmålene digitalt ved å følge denne oppskriften:
•
Trykk på den grønne knappen for å komme til spørreskjema. Logg deg inn med din BankID.
•
Svar på spørsmålene og send inn spørreskjema.
Det er viktig at bedriften setter av noen minutter og prioriterer dette. Hvis fristen går ut og vi mangler svar fra dere, kan ytterste konsekvens være at bedriftskontoen blir sperret. Det er også viktig at det er bedriftens øverste leder eller styreleder som svarer på spørsmålene og står for innsendingen av skjemaet. Innsendingen vil ikke bli godkjent hvis noen andre svarer.
Du kan være trygg på at informasjonen du deler med oss blir behandlet på en sikker og konfidensiell måte i henhold til bankens rutiner for personvern og informasjonssikkerhet.
Hvorfor gjør vi dette?
Dagens banktjenester er avhengig av stor grad av tillit mellom flere aktører og er underlagt strenge regler. I tillegg til lovkravene, er en av bankens viktigste samfunnsoppdrag å forebygge og oppdage økonomisk kriminalitet. Vi stiller disse spørsmålene til samtlige bedriftskunder for å forstå virksomhetene bedre, hvordan kundene våre ønsker å bruke banken og hvilke transaksjonsmønstre vi kan forvente.
Har du spørsmål?
Vi vil følge deg opp så godt som mulig for å unngå ulemper, og oppfordrer deg til å kontakte oss dersom du har utfordringer med å sende inn svar innen fristen. Ring oss på telefon 55 21 60 20 mellom klokken 08.00-16.00.
Ofte stilte spørsmål om løpende kundeoppfølging
Hvem kan sende inn svar for bedriften?
Daglig leder eller styreleder som er registrert i Brønnøysundsregisteret kan sende inn svar på vegne av bedriften/ lag/ foreningen.
Hva skal opplysningene brukes til?
Lov om tiltak mot hvitvasking og terrorfinansiering (Hvitvaskingsloven) krever at alle norske banker har kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og at denne informasjonen registreres og oppdateres jevnlig.
Vi har som bank et ansvar for blant annet å bekjempe svindelforsøk, ID-tyveri og økonomisk kriminalitet som skatteunndragelse, hvitvasking og terrorfinansiering. Dine svar er et viktig bidrag i dette arbeidet.
Hva skjer om jeg ikke svarer?
Det er viktig at du svarer på alle spørsmålene slik at informasjonen vi har om deg er oppdatert og riktig. Dersom vi ser at det mangler svar fra deg, kan en konsekvens være at mobilbank, nettbank, kort og konto sperres inntil vi har registrert din besvarelse.
Hvilke opplysninger spør vi om?
Selv om de aller fleste kundene våre er ærlige, må vi stille de samme spørsmålene til alle. På den måten kan vi enklere avdekke de som ikke er det. Vi kommer derfor blant annet til å spørre deg om:
•
Hvor kommer kapitalen eller pengene dine fra
•
Hvordan vil du bruke bankens tjenester og produkter
•
Hvorfor du ønsker å gjennomføre større transaksjoner
•
Hva slags type virksomhet din bedrift/ forening/ lag bedriver, og informasjon om omsetning og eierstruktur
Informasjonen du deler med oss behandles konfidensielt og i henhold til bankens regler om taushetsplikt.
På Finans Norge sine nettsider finner du mer informasjon om hva vi spør om, og hvorfor.
Hvordan kan jeg se at dette ikke er et svindelforsøk?
Når du logger inn via nettbanken eller spv.no, vil du se en hengelås i adressefeltet. Det viser at du er på en sikker side. Vi oppfordrer til at du alltid skriver inn spv.no manuelt. Dersom du er usikker på om det er Sparebanken Vest som har kontaktet deg, ring kundeservice på telefon 55 21 60 20 man-fre fra 08-16.00.
Hvordan kan jeg sende inn svar for bedriften?
Bedriftens daglige leder eller styreleder kan gå til siden for
kundeoppfølging.
Daglig leder eller styreleder logger inn med egen BankID og svarer på spørsmålene. Det tar ca. 5 minutter.
Hvorfor må vi svare på disse spørsmålene?
Myndighetene har bedt alle norske banker om å ha kjennskap til hvordan kundene bruker bankens produkter og tjenester – og denne informasjonen skal registreres og oppdateres jevnlig gjennom hele kundeforholdet. Derfor stiller vi disse spørsmålene også til deg som har vært kunde i mange år.
Hvorfor spør banken som skatteforpliktelser til andre land?
Norge, USA og OECD- landene har inngått avtale som pålegger norske banker å gi opplysninger om deres kunder til de nasjonale myndigheter i overensstemmelse med amerikansk lovgivning Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA) og Common Reporting Standard (CRS).
Formålet er å sikre riktig beskatning av konti skatteyter har utenfor sitt hjemland. Avtalen betyr også at Sparebanken Vest er forpliktet til å undersøke om det er indikasjoner på om våre kunder og reelle rettighetshavere er skattepliktige til andre land.
Les mer om FATCA og CRS på Skatteetaten sine sider.
Kan banken fylle ut opplysningene på vegne av meg som kunde?
Dette er en egenerklæring, så det er nødvendig at du besvarer spørsmålene selv. Dersom du trenger hjelp kan du ringe oss på 55 21 60 20 man-fre fra 08-16..