Privat
Farge
Dame i kontorlandskap foran PC. Snakker i mobil.

Avvikling av støtte for Internet Explorer

Microsoft har besluttet å avvikle støtten for Internet Explorer, og av den grunn vil også Sparebanken Vest stenge for bruken av Internet Explorer i våre flater. I nettbank bedrift skjer dette 15. juni 2022. 

Fra 15.juni må du benytte en annen nettleser når du skal logge inn i nettbank bedrift. Sannsynligvis har du en slik nettleser installert og klar til bruk på din datamaskin allerede.

Avvikling av støtten for Internet Explorer får imidlertid også noen andre konsekvenser for de av våre kunder som laster opp eller ned filer manuelt i nettbank bedrift ved hjelp av Java. Moderne nettlesere, som Microsofts egen Edge-nettleser, støtter nemlig ikke Java. Det vil fortsatt være mulig å sende filer til og fra banken, men fremgangsmåten for å gjøre dette vil bli litt annerledes enn før.

På denne siden har vi samlet de vanligste spørsmålene knyttet til avvikling av støtte for Internet Explorer, med særlig fokus på utveksling av filer med banken. Målet vårt er at du skal få en så enkel bankhverdag som mulig. Til syvende og sist vil det imidlertid være det økonomisystemet du benytter som bestemmer hvor sømløs bankintegrasjon du kan få.

Nyttig informasjon om avvikling av Internet Explorer

Det finnes en hel rekke ulike nettlesere, tilpasset ulike behov og økonomisystem. De fleste av våre kunder benytter en av følgende nettlesere:
- Edge (Windows)
- Safari (Mac)
- Chrome (flere operativsystemer)
- Firefox (flere operativsystemer)

Nyeste versjon av overnevnte vil være tilpasset dagens moderne internett. Edge eller Safari er også installert og satt opp som standard nettleser på alle nye Windows- eller Mac datamaskiner.

Det finnes to alternativer til bruk av Java:
1. Manuell overføring av filer i nettbank bedrift uten Java, eller
2. Helautomatisk filoverføring, direkte mellom banken og økonomisystemet – uten at man behøver å gjøre noe manuelt.

Alternativ 1 er det som likner mest på bruk av Java, og for økonomisystem hvor det ikke er mulig å få til noe annet, så vil det fortsatt være mulig å laste opp/ned filer manuelt – men det blir kanskje litt mer jobb enn før. Vi har laget en veiledning til manuell filoverføring som kan lastes ned her.  
Mange regnskapssystem kan imidlertid settes opp med automatisk overføring av filer til og fra banken. De vanligste systemene våre kunder bruker har bygget inn funksjonalitet for dette direkte i sitt program, mens andre systemer får det til ved hjelp av integrasjon gjennom en tredjepartsleverandør.

Pr. 1. mai 2022 har følgende økonomisystemer direkteintegrasjon mot Sparebanken Vest:
Adiles
Duett
Fiken
Poweroffice
Procountor
Styreweb
Tripletex
Uni Economy
Visma (alle systemer som støtter Visma.net – mer informasjon under) 
Visma eAccounting
Xledger
Zirius
24SevenOffice

Alle disse økonomisystemene støtter remittering (utbetaling) uten at man behøver å laste opp filer manuelt til nettbank bedrift. De fleste støtter også automatisk godkjenning av utbetalinger rett i økonomisystemet, samt automatisk mottak av bankavstemming.

Avtaler for de fleste økonomisystem er å finne på denne siden. Om du ikke finner avtale for ditt system, kontakt oss da på cm@spv.no

OCR
Uni Micro tilbyr tjenesten Autobank, som gjør det mulig å få OCR-filer (innbetalinger med KID) levert direkte til Uni Micro. Ønsker du å benytte deg av dette for din eksisterende OCR-avtale, er det to ting du må gjøre:

1. Aktivere OCR i Uni Micro Autobank. Om du er usikker på hvordan dette gjøres, kontakt da Uni Micros brukerstøtte. 
2. Kontakt oss og be om at vi endrer eksisterende OCR-avtale, slik at OCR-filer sendes til Uni Micro (kundeenhets-id 00097293)

Remittering
Tjenesten Autobank fra Uni Micro gjør det mulig å overføre filer til og fra banken automatisk, altså uten at du manuelt må laste dem opp eller ned i nettbank bedrift. Uni Micro tilbyr denne tjenesten i samarbeid med ZData. 

Autobank (ZData) må aktiveres både hos Uni Micro og i banken. Ved bestilling av tjenesten hos Uni Micro vil du få presentert et avtaleskjema som må fylles ut, signeres og sendes til banken for at vi skal aktivere tjenesten også i vår ende. Dette avtaleskjemaet har vi også lagt ut på denne nettsiden.

For informasjon om hvordan du aktiverer Autobank, kontakt Uni Micro eller din regnskapsfører

De fleste Vismasystemer kan etter hvert benytte bankintegrasjon via Visma.net Autopay. Autopay overfører filer til og fra banken automatisk, altså uten at du manuelt må laste dem opp eller ned i nettbank bedrift. Systemer som kan benytte Visma.net Autopay er blant annet:
Agro Økonomi
Bluegarden
Huldt & Lillevik
Tripletex
Visma Business
Visma Contracting
Visma Control
Visma eAccounting
Visma Enterprise Economy
Visma Enterprise HRM
Visma Global
Visma Lønn
Visma Payroll
Visma.net Financials

For informasjon om hvordan du tar i bruk Visma.net Autopay, kontakt din programvareleverandør eller regnskapsfører.
For bestilling av Visma.net Autopay bankintegrasjon, se denne nettsiden.

 

Dessverre har ikke alle økonomisystemer en direkteintegrasjon mot Sparebanken Vest. Det er likevel gode muligheter for at du kan få til en integrasjon gjennom en tredjepart som spesialiserer seg på slike integrasjoner.

Vi anbefaler å kontakte deres programvareleverandør eller regnskapsfører om dere ønsker å vite hvilke muligheter som finnes for deres programvareløsning. Vårt cash management-team (cm@spv.no) kan også svare på spørsmål om regnskapsintegrasjon. 

Om det ikke er mulig å få på plass en integrasjon, direkte eller via tredjepart, kan du fortsatt overføre filer manuelt i nettbank bedrift. En veiledning kan lastes ned her. 

Vi har laget en egen brukerveiledning som kan anvendes for å overføre filer til og fra nettbank bedrift. Den er i PDF-format og kan lastes ned her . 

Ring 915 05555

Åpent man-fre 08-15:30

Ring oss

Besøk oss gjerne

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn din rådgiver

Skriv til oss

Vi svarer normalt innen 2 dager

Send e-post