Privat
Farge
Visa-kort fra Sparebanken vest
Visa-kort fra Sparebanken vest

Reklamasjonsrettigheter

Du kan reklamere hvis noe går galt med kortbruken.

Dette dekker kortgarantien

Om du ikke får varen, eller leverandøren går konkurs, kan du kreve kortselskapet for pengene.

Vi bruker kort som aldri før. Likevel kjenner få til de gunstige reklamasjons-rettighetene du har når du bruker et Visa- eller MasterCard-kort.

Slik reklamerer du på kortbruk

Logg inn i nettbanken og gå til «Mine kort». Her vil du finne lenke til «Reklamasjon på kortbruk» for kortet det gjelder.

Fyll ut informasjon i skjemaet og følg stegene. Deretter sendes din reklamasjon direkte til Sparebanken Vest.

Vi vil behandle saken så raskt som mulig.

Fakta om reklamasjoner

Når du bruker et betalingskort merket Visa, eller MasterCard, har du følgende rettigheter ved reklamasjon:

  • Beskyttelse dersom et brukersted går konkurs eller ikke kan levere vare eller tjeneste.
  • Refusjon av dobbeltbelastning på kort. For eksempel dersom en restaurant eller butikk trekker kortet ditt to ganger ved en feil.
  • Belastning av feil beløp. Blir du belastet et annet beløp enn det du har skrevet under på og godkjent, kan du reklamere.
  • Avbestilling av hotellrom innen avbestillingsfristen.
  • Dersom du avbestiller et hotellrom innen fristen hotellet har satt og du ikke får tilbake pengene dine, kan du reklamere.
  • Etterbelastning av ved leie av bil. Oppfyller ikke leiebilselskapet kortselskapenes regler for dokumentasjon av etterbelastninger, har du rett til å reklamere

Reklamasjonsrettighetene gjelder imidlertid ikke når du betaler i vanlige betalingsterminaler i Norge, med BankAxept. Dette systemet drives av Bankenes Betalingssentral (BBS) og går utenom Visa- og MasterCardsystemet.

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Finn kontor

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn ditt kontor

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post