Privat
Farge

eFaktura og EHF

eFaktura er et trygt alternativ til papirfakturaen og sparer bedriften for tid og portokostnader. Sammenliknet med tradisjonell fakturering blir dessuten eFaktura oftere betalt på forfallsdato. Løsningen passer for bedrifter og organisasjoner som fakturerer privatkunder. Ønsker du å fakturere bedriftskunder elektronisk, kan du benytte EHF.

Fordeler med eFaktura

  • Betydelig reduksjon av manuelle arbeidsoppgaver.
  • Reduserte porto- og papirkostnader.
  • Reduserte purrekostnader.
  • Bedre likviditet.

eFaktura til privatkunder

Velger du å benytte eFaktura kan du sende elektroniske fakturaer til privatkunder, uavhengig av hvilken bank de benytter. Fakturaen dukker opp i kundens nettbank eller i Vipps-appen, og kan betales der med et klikk. Enklere blir det ikke!

  • Faktura opprettes i fakturasystemet og sendes som eFaktura.
  • Varsel om ny faktura sendes til kunden på e-post eller med pushmelding.
  • Kunden får eFaktura i sin nettbank eller i Vipps, ferdig utfylt med betalingsopplysninger.
  • Betaling godkjennes med et klikk.

Tips

Mottar du innbetalinger fra faste kunder? Ved å kombinere eFaktura og AvtaleGiro behøver ikke kunden å godkjenne betaling av fakturaen. AvtaleGiro sørger for at betalingen utføres automatisk på forfallsdato. Les mer om avtalegiro her.

eFaktura til bedrifter (EHF) 

eFaktura til bedrifter, også kalt EHF-faktura, er en rask, sikker og kostnadseffektiv måte å sende og motta fakturaer på. Du sender da fakturaen rett i regnskapssystemet til bedriften. Et stort antall bedrifter bruker allerede EHF, og alle statlige organisasjoner krever faktura i EHF-format.

Ettersom utsendelser av EHF-faktura er ofte bygget inn i bedriftens økonomisystem, er det det ikke nødvendig å kontakte banken for å ta i bruk tjenesten. Benytter bedriften din et system som mangler slik funksjonalitet, har Sparebanken Vest to alternative løsninger:

1. Webfaktura

Webfaktura er en tjeneste for bedrifter som bare har behov for å sende eller motta et lite antall fakturaer hver måned. Når du har opprettet en avtale om Webfaktura får du tilgang til fakturaportalen i nettbank bedrift. Her kan sende og motta nye fakturaer, se mottakerregisteret med alle dine kunder og hente frem tidligere fakturaer fra arkivet. Fakturaer opprettet i fakturaportalen blir fortrinnsvis sendt på EHF-format og tilfredsstiller dermed de krav som stilles fra det offentlige. 

2. Filbasert distribusjon

Denne løsningen er en integrasjon mellom bedriftens økonomisystem og Nets. Fakturaer sendes da rett fra økonomisystemet til Nets aksesspunkt, som distribuerer fakturaene videre til mottaker. 

Slik kommer du i gang

For å komme i gang behøver du bare et fakturaprogram som støtter eFaktura og en avtale med banken. Ta kontakt, så hjelper vi deg videre! Se utfyllende prisliste for eFaktura her.

Ring oss - 915 05555

Åpent alle dager fra 07 - 23

Besøk oss gjerne

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn din rådgiver

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Skriv til oss