Privat
Farge

Tips til god kundeservice

Vi som selger produkter og tjenester kan - nesten alltid - betydelig mer om salgsvarene våre enn kundene. Det er derfor viktig å tilpasse både ordbruken slik at kundene forstår, men uten å virke belærende. Kundene til en rørlegger vet kanskje ikke hva «rør-i-rør» er, men ønsker minst mulig risiko for lekkasje. Finnes det enklere måter å forklare på enn den en ville brukt innad i firmaet? Øv gjerne på venner uten fagkompetanse.

Den kanskje største feilen vi som skal selge noe gjør, er å tro at vårt produkt er det viktigste i verden. For kundene er kanskje produktet bare en liten del av totalen. Et eksempel kan være boliglån: For banken er dette det viktigste, men for kunden er lånet bare en hjelp til å kjøpe bolig.

Ved å forstå hva kunden er opptatt av og hva dine produkter/tjenester bidrar med, vil du og kunden i større grad kunne fokusere på de tingene som gir kunden mest verdi.

De gode selgerne finner ut hva det virkelige behovet til kunden er. Dette gjøres ved å stille gode spørsmål slik at kunden både får sagt hva som er tenkt, men også slik at det også kanskje kommer opp behov som kunden ikke hadde tenkt på forhånd.

Et eksempel kan være ved bilkjøp: Kunden har kanskje kun tenkt at det må kjøpes ny bil fordi den gamle holder på å gå i stykker. Om selgeren stiller gode og relevante spørsmål om behov for seter, plass, bagasjerom osv, vil det fort avdekkes om kunden trenger sportsbil eller stasjonsvogn.

Husk at kundene ikke vet alt det du vet: I eksempelet vil kunden kanskje ha tenkt seg en stasjonsvogn på grunn av småbarn og plassbehov, men ved å stille spørsmålet om det er mye grising i baksetet vil kunden kanskje gjøres oppmerksom på at et av behovene er seter som er enkle å vaske.

Vi har alle ulike oppfatninger hvordan ting kan løses, og hva som kan løses. Om dere skal komme til enighet kan det være lurt å få kunden til å se din oppfatning, og at du ser kundens. Det er imidlertid også viktig å tenke på at ikke alle må være din kunde. De som ikke har behov for det du selger vil heller ikke få en god nok opplevelse av det du leverer. I alle fall ikke på lengre sikt. Og de beste kundene er de som kommer igjen og igjen og igjen ...

Snakk med oss - 05555

Åpent man-søn 07-23.

Ring meg

Finn kontor

Du finner oss over hele Vestlandet.

Finn ditt kontor

Skriv til oss

Send oss en e-post.

Send e-post