Den beste kundeservicen er å gjøre det en sier en skal gjøre. Dersom du i tillegg er ferdig til avtalt tid, sparer du sannsynligvis tid på å måtte forklare til kunder hvorfor ikke jobben er ferdig. For å være sikker på at en klarer å holde det en lover, er et godt tips:
Vær klar på hva du kan hjelpe med. Mange av de misfornøyde kundene er ikke nødvendigvis misfornøyd fordi produktet ikke «leverer», men fordi de trodde de skulle få mer/noe annet. Ved å skape riktig forventning i forkant vil færre kunder være misfornøyd etterpå.
Et svært enkelt eksempel:
En murer lover kunden «å fikse badet» til en avtalt sum. For mureren vil «fikse badet» bestå av å flise iht. norsk standard. For kunde vil «fikse badet» inneholde spot-er i taket, nye varmekabler, endret planløsning m.m. Uansett hvor godt arbeid mureren da gjør, vil kunden oppleve at forventningene ikke møtes og dermed ikke være fornøyd.
Du kan lese mer om hvordan en kan avdekke kundens forventninger i salgstipsene.