Dame på bondegård holder kasse med grønnsaker.

Utnytt mulighetene i nettbank bedrift

En enklere bedriftshverdag med nettbank bedrift

Drømmer du om full oversikt over bedriftens økonomi, gjerne samlet på ett sted? Da er nettbank bedrift perfekt for deg! Her er en veiledning til hvordan du setter opp nettbanken, og hva du bør tenke på.

1. Skaff deg nettbank bedrift 

Vi har gjort det lekende lett for deg å opprette nettbank for bedriften. Les mer om nettbank bedrift, og bestill her.

2. Velg administrator i nettbanken

Administrator er nettbankens sjef og den som administrerer bedriftens nettbank. Det er bare administrator som kan gi personer tilgang til nettbank og kontoer. Administrator kan også endre eller fjerne kontotilganger og rettigheter for eksisterende nettbankbrukere.

Dersom dere ønsker å endre administrator må dere sende e-post til cm@spv.no. Oppgi for- og etternavn, fødselsnummer (6 siffer), mobilnummer og epost til den nye administratoren. Vi sender en endringsavtale til daglig leder eller øvrige signaturberettigede som må signeres elektronisk med BankID.

3. Få tilgang til bedriftens kontoer og legg til nye brukere

Det er enkelt å få tilgang til bedriftens kontoer. Dersom du ikke er administrator i nettbanken, må vedkommende gi deg tilgang til kontoene.

Administrator oppretter tilganger enkelt i nettbanken under Administrasjon, Rettigheter og roller og deretter Administrere rettigheter og roller. Tilgang forutsetter at den nye brukeren har BankID og norsk personnummer eller D-nummer.

Det er administrator som bestemmer hvilke tilganger og rettigheter brukerne skal ha.

4. Bestill enkelt produkter og tjenester direkte i nettbanken

Trenger du å åpne en konto, eller ønsker du å bestille et bedriftskort? Ved å aktivere bestillertilgang i nettbanken får du tilgang til å bestille en rekke produkter og tjenester.

Du kan blant annet:

  • Åpne driftskonto, sparekonto og skattetrekkskonto
  • Bestille bedriftskort og kredittkort
  • Sperre bankkort, også kredittkort.
  • Endre disponenter på konto
  • Bestille revisjonsoppgave
  • Aktivere tilkobling mot regnskapssystemet Fiken.

Bestillertilgang aktiveres når du prøver å bestille noen av produktene nedenfor, og daglig leder må godkjenne. Daglig leder får tilsendt bestillingen og må godkjenne ved å signere med BankID.

5. Få tilgang til kontoutskrifter, årsoppgaver og detaljer om en transaksjon

Alle dokumentene og innsynet i bedriftens økonomi finner du i nettbanken, slik at du alltid har oversikt.

For kontoutskrift og årsoppgave kan du gå til Konto og kort i nettbanken, og velge Post og arkiv. Her kan du velge hvilken dokumenttype du ser etter i den vannrette undermenyen.

Informasjon om alle transaksjoner inn og ut av konto finner du i menyvalget Konto og kort, deretter Post og arkiv og Transaksjoner. Utfyllende informasjon om utførte betalinger i nettbank bedrift finner du i menyvalget Betale, Behandle betalinger og Utførte betalinger.

6. Koble regnskapssystemet ditt til nettbank bedrift

Du kan koble regnskapssystemet ditt med nettbanken ved å fylle ut skjemaene som ligger her. Velg skjema etter hvilket regnskapssystem du bruker.

Dersom du bruker flere regnskapssystemer, kan vi hjelpe deg med å integrere de i nettbanken.

7. Sett opp Vipps til bedrift

Når du bestiller Vippsnummer til bedriften din, får du et nummer som kundene kan bruke når de skal betale for et kjøp. Kunden slipper kort og kontanter, og du får pengene rett på konto.

Det er helt enkelt å sette opp Vipps. Les mer her.

Vi støtter næringslivet på Vestlandet

Kontakt oss

ringellerchat

Kundeservice bedrift

Telefonnummer 915 05555. Åpent mandag til fredag 08.00-16.00.

Rådgiver

Personlig rådgiving

Avtal et møte med en av våre dyktige bedriftsrådgivere.

FinnDittlokolkontor

Finn ditt lokalkontor

Vi er størst på Vestlandet. Se hvor du finner ditt nærmeste kontor.